Lise öğrencilerinin İngilizce dersi ile ilgili özyeterlik inançlarının ölçülmesi (Sakarya ili Kaynarca ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilkokul 2. sınıftan lise son sınıfa kadar İngilizce dersi gören öğrencilerin 4 kazanımda kendilerini ifade etmede ne kadar yetkin gördüklerini belirlemektir. Araştırmada, genel tarama modelinde betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Sakarya ili Kaynarca ilçesindeki 3 lisenin toplam 720 öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Bümen ve Yanar (2012) tarafından geliştirilen `İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, Kolmogorov-Smimnov ve Shapiro-Wilk normallik testi sonuçlarına göre verilerin normal dağılım göstmediği görülmüştür (p<0,05). Normallik varsayımının sağlanmadığı durumlarda nonparametrik analiz yöntemlerinden faydalanılmaktadır. Verileri analiz etmek için Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı analiz yöntemleri SPSS 17,0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi için p = 0,05 kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir:1.İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnanç Ölçeğinin okuma ve dinleme boyutlarında cinsiyete göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Bu iki boyut için kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre yeterlik düzeylerinin istatistiksel olarak fazla olduğu söylenebilir. Yazma ve konuşma boyutlarında ise cinsiyete göre istatistiksel olarak farklılık bulunmadığı görülmüştür. 2.Ölçeğin tüm alt boyutlarında sınıf düzeylerine göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Bu farklılık 9.sınıf-10.sınıf, 9.sınıf-12.sınıf, 10.sınıf-11.sınıf, 10.sınıf-12.sınıf, 11.sınıf-12.sınıf arasındadır. 10. sınıf öğrencilerinin puanları en yüksek iken 12. sınıf öğrencilerinin puanları en düşüktür.3.Ölçeğin tüm alt boyutlarında öğrencilerin mezun oldukları İlköğretim okulunun bulunduğu yerleşim yerine göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Bu farklılığa göre ilçe merkezindeki okuldan mezun olan öğrencilerin yeterlik düzeylerinin en yüksek iken il merkezindeki okuldan mezun olan öğrencilerin yeterlik düzeylerinin en düşük olduğu görülmüştür. 4.Ölçeğin tüm alt boyutlarında öğrencilerin okul türlerine göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Bu farklılık tüm boyutlar için Anadolu lisesindeki öğrenciler ile diğer liselerdeki öğrenciler arasındadır. Ayrıca yazma ve konuşma alt boyutları için İmam Hatip Lisesindeki Öğrenciler ile Endüstri Meslek Lisesindeki öğrenciler arasında Endüstri Meslek Lisesindeki öğrencilerin lehine bir farklılık bulunmaktadır. 5.İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnanç Ölçeğinin okuma, dinleme ve konuşma alt boyutlarında öğrencilerin ikamet ettikleri yerleşim yerine göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Bu farklılık okuma, dinleme ve konuşma alt boyutları için köyde ikamet eden öğrenciler ile ilçe merkezinde ikamet eden öğrenciler arasındadır. Yazma alt boyutunda ölçek puanları ikamet ettikleri yerleşim yerine göre farklılık göstermemektedir.6.İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnanç Ölçeğinin tüm alt boyutlarında öğrencilerin annelerinin eğitim durumlarına göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Annelerin eğitim durumları arttıkça ölçekten elde ettikleri puanlar da artış göstermektedir.7.İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnanç Ölçeğinin okuma, dinleme ve konuşma alt boyutlarında öğrencilerin babalarının eğitim durumlarına göre istatistiksel fark bulunmaktadır. Genel olarak babaların eğitim durumları arttıkça öğrencilerin ölçek puanları da artmaktadır. Ancak yazma alt boyutunda ölçek puanları babaların eğitim durumlarına göre farklılık göstermemektedir.8.İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnanç puanları öğrencilerin ailelerinin gelir düzeylerine göre istatistiksel fark bulunmamaktadır.Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil, İngilizce Öğretimi, Özyeterlik, Özyeterlik İnancı. The purpose of this study is to determine the problems which the students encounter in explaining themselves in the four skills of the foreign language although they have been attending English lessons from the second in primary till the end of the high school.In the study, descriptive research method has been used in general screening model. The target population of the study consists of 720 students which are attending the three high schools in Kaynarca district of Sakarya.As the data collection tool, `Developing a Self Efficacy Scale for English` created by Bümen and Yanar (2012) was applied.Analysis of the data obtained in the study showed that the data were not normalized according to the Kolmogorov-Smimnov and Shapiro-Wilk normality test results (p <0,05). In cases where the normality assumption is not met, nonparametric analysis methods are utilized. Mann-Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman Row Correlation Coefficient analysis methods were used to analyze data using a SPSS package program.Findings in the study are given below;1.There is no statistical difference by gender in the dimensions of reading and listening in scale. For these two dimensions it can be said female students' proficiency levels are statistically more than male students. There are no statistical differences by gender in the dimensions writing and speaking.2.There is statistical difference in the scale's all sub-size according to the class levels. These differences are among the 9.-10.class, 9.-12.class, 10.-11.class, 10-12.class, 11.-12.class. While the tenth grade students' scores are the highest, the twelth grade students' scores are the lowest.3.There is significant statistical difference according to the location of the primary school which the students graduated in all sub-dimensions of the scale. According to the emerged differences the students who were graduated from while the students' scores in the district are the highest, the scores of the province school students' scores are the lowest.4.There are statistical differences in all sub dimensions of the scale according to the type of the school. The emerged differences are among the students of the Anatolian High School and the other high school students. Also for the sub dimensions of writing and speaking there is a favor difference for the vocational high school students compared to the imam hatip high school students.5.There is a statistical difference in the scale according to the location of the residence of the students in the sub dimensions of reading, listening and speaking. The resulting difference in reading, listening and speaking are between the students who reside in district and who reside in the village. Also for the writing dimension in the scale, the scores do not differ according to their location of residence. 6.There is a statistical difference in the all sub dimensions of the scale according to the students' mothers' educational status. There is a direct proportion in the scale as the more mothers' educational status raises the more the scores rise.7.There is a statistical difference in the all sub dimensions of the scale according to the students' fathers' educational status. In general, the education level of the father increases, students ' English scores related to self efficacy belief also increases. However, the dimension of the writing in scale does not differ according to their father's educational status.8.There is no statistical difference in the scores' of the scale according to the economic income level of the students' families. Keywords: Foreign Language, English Language Teaching, Self Efficacy, Self Efficacy Belief.
Collections