Dışavurumcu etkinliklere dayalı yarı yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programının ergenlerin kendini gizleme düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı dışavurumcu etkinliklere dayalı yarı yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programının ergenlerin kendini gizleme düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Sakarya ili Geyve İlçesi Doğantepe Yatılı Bölge Ortaokulu 6. ve 7. sınıf düzeyinde, öğrenim gören 10'u kız, 8'i erkek olmak üzere toplam 18 ortaokul öğrencisiyle yürütülmüştür. Deneysel bir çalışma olan bu araştırmanın bağımlı değişkenini Kendini Gizleme Ölçeği (KGÖ) puanları, bağımsız değişkenini ise `dışavurumcu etkinliklere dayalı yarı yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı` oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Deniz ve Çok (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Kendini Gizleme Ölçeği kullanılmıştır. Bu araştırma, deneysel modellerden gerçek deneme modeli türlerinden öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. KGÖ' den alınan puanlara göre oluşturulan deney grubuna araştırmacı tarafından 10 oturumluk `dışavurumcu etkinliklere dayalı yarı yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı` uygulanırken kontrol grubuna yönelik herhangi bir işlem yapılmamıştır.`Dışavurumcu etkinliklere dayalı yarı yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı` uygulanmadan iki hafta önce deney ve kontrol grubunda bulunacak tüm katılımcılara Kendini Gizleme Ölçeği (KGÖ) uygulanmıştır. Programın uygulaması tamamlandıktan 2 hafta sonra deney ve kontrol gruplarına sontest, 4 ay sonra ise izleme testi uygulanmıştır. Bu ölçümlerden elde edilen verilerin analizinde hem deney hem de kontrol grubunun öntest, sontest ve izleme testi puanlarının aritmetik ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olup olmadığı non-parametrik testlerden olan Wilcoxon Signed Rank testi ile incelenmiştir. Deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin Kendini Gizleme Ölçeği'nden aldıkları öntest, sontest ve izleme testi puanları arasında istatistiksel olarak önemli bir fark olup olmadığı da Mann-Whitney U Testi ile incelenmiştir.Araştırma sonucunda `Dışavurumcu etkinliklere dayalı yarı yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı`nın kendini gizleme düzeyinin azaltılmasında anlamlı düzeyde etkili olduğu ve bu etkinin izleme ölçümlerinde de değişmediği görülmüştür. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılarak bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Ergenlik, Dışavurumcu Etkinlikler, Grupla Psikolojik Danışma, Kendini Gizleme The aim of this study was to investigate the effects of counseling programs based on expressive activities with semi-structured groups, on the self-concealment levels of adolescents. The research was carried out with 18 6th and 7th grade secondary school students (10 female and 8 male) receiving education in Sakarya Province Geyve District Doğantepe Regional Boarding Secondary School as of 2016-2017 educational period. The dependent variable of this experimental research consisted of Self-Concealment Scale (SCS) scores, and the independent variable consisted of `psychological counseling program based-on expressive activities with semi-structured groups`. The Self-Concealment Scale adapted into Turkish by Deniz and Çok (2010) was used as data collection tool in the present research. This research was carried out using pretest-posttest design with control group among true experimental models. The experimental group was subjected to ten sessions of `psychological counseling program involving expressive activities with semi-structured groups`, whereas no activity was performed on the control group. Self-Concealment Scale (SCS) was applied on all participants that take part in experimental and control groups two weeks before the implementation of `psychological counseling program based-on expressive activities with semi-structured groups`. 2 weeks after the completion of the program. Post-test and follow-up test were applied on experimental and control groups two weeks and 4 months after the completion of the program, respectively. During the analysis of the obtained data, it was investigated whether a significant difference was present between the arithmetic means of pretest, post-test and follow-up test scores of both experimental and control groups, using Wilcoxon Signed Rank test among non-parametric tests. Mann-Whitney U Test was used to determine whether there was a statistically significant difference between the pretest, posttest and follow-up test scores received by the students in experimental and control groups from Self-Concealment Scale. The research results revealed that the `psychological counseling program based-on expressive activities with semi-structured groups` was significantly effective in alleviation of self-concealment levels, and this effect was also maintained in follow-up evaluations. The obtained research results were discussed in light of related literature findings and some recommendations were proposed accordingly. Keywords: Adolescence, Expressive Activities, Group Counseling, Self-Concealment
Collections