Din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin psikolojik sağlamlık ve affedicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin psikolojik sağlamlık ve affedicilik düzeylerini incelemektir. Bunun yanında bu iki kavram arasındaki ilişkinin cinsiyet, devlet-vakıf üniversitelerinde öğrenim görme, öğrenim gördükleri program, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn tutumları, kardeş sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın yaşamsal durumu demografik değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini incelemektir.Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul'da vakıf ve devlet üniversitelerinde Psikoloji, İlahiyat, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik bölümlerinde okuyan 423 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçlarının ilki, cinsiyet, devlet-vakıf üniversitelerinde öğrenim görme, öğrenim gördükleri program, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn tutumları, kardeş sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın yaşamsal durumu hakkında bilgi toplamak amacıyla hazırlanan Demografik Bilgi Formudur. Bununla birlikte öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyini saptamak için Smith ve diğerleri (2008) tarafından geliştirilen; Doğan (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılmıştır. Son olarak da öğrencilerin affedicilik düzeylerini ölçmek için Berry ve diğerleri (2005) tarafından geliştirilen; Akın, Gediksiz ve Akın(2012) tarafından Türkçeye uyarlanan Affedicilik Ölçeği kullanılmıştır.Veriler; `IBM SPSS Statistics 22.0` kullanılarak, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, ANOVA, Kruskal Wallis H, Mann Whitney U ve t testi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin psikolojik sağlamlık ile affedicilik düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin cinsiyet, devlet- vakıf üniversitelerinde öğrenim görme, öğrenim gördükleri program, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn tutumları, kardeş sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın yaşamsal durumu açısından farklılık göstermediği bulunmuştur. Din ve psikoloji eğitimi alan öğrencilerin affedicilik düzeylerinin öğrenim gördükleri program ve cinsiyet açısından farklılık gösterdiği; devlet- vakıf üniversitelerinde öğrenim görme, algılanan gelir düzeyi, ebeveyn tutumları, kardeş sayısı, anne-babanın birlikte ya da ayrı oluşu, anne-babanın yaşamsal durumu açısından anlamlı farklılıklar göstermediği bulunmuştur.Araştırma sonuçları, elde edilen bulgular ışığında tartışılmış ve ileride yapılacak çalışmalara ilişkin önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Psikolojik Sağlamlık, Affedicilik, Affetme The aim of this study is to investigate psychological resilience and forgiveness of the students who study religion and psychology. And also to examine whether the relationship of these two concepts show significant differences or not in terms of the variables of gender, study in the state-foundation university, department where they studied, perceived income status, parental attitudes, number of siblings, parents who are together or divorced, parents living or death.The sampling group of the research was formed by 423 students in state and foundation universities in Istanbul during the academic year of 2015-2016 in Psychology, Theology, Psychological Counseling and Guidance sections. The first of measuring instruments used in research is the Data Collection Form prepared to collect data concerning students' gender, study in the state-foundation university, department where they studied, perceived income status, parental attitudes, number of siblings, parents who are together or divorced, parents living or death. In addition to this for the level of psychological resilience of the students, the Short Psychological Resilience Scale developed by Smith et al (2008) and adapted into Turkish by Dogan (2013) was used. Lastly, the Forgivingness Scale adapted into Turkish by Akın, Gediksiz and Akın (2012), was used to measure the levels of students' forgivingness. The data were analyzed by using SPSS 22 statistical software and Pearson Product Moment Correlation, ANOVA, Kruskal Wallis H, Mann Whitney U and the methods of a t- test. In consequence of this research, it was concluded that there're significant positive relationships between psychological resilience and forgivingness. Psychological resilience levels of students in religious and psychological education shows no significant differences in terms of gender, study in the state-foundation university, department where they studied, perceived income status, parental attitudes, number of siblings, parents who are together or divorced, parents living or death. Forgiveness levels of the students in religion and psychological education shows significant differences in terms of department where they studied, gender and no significant differences in terms of study in the state-foundation university, perceived income status, parental attitudes, number of siblings, parents who are together or divorced, parents living or death.The research results have been discussed in the light of the study findings and recommendations have been made for future studies.Keywords: Psychological Resilience, Forgivingness, Forgivenes
Collections