Beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde misafirperverlik değerindeki değişim ve sürekliliğe ilişkin değerlendirmeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geçmişten günümüze toplumları bir arada tutan ve onları birbirlerinden farklı kılan kültür ve değer yargılarıdır. Kültürün zaman içerisinde değişmesi ile içerisinde barındırdığı değer yargılarında da bir takım değişimler olmaktadır. Toplumlara düşen görev buradaki değişim ve süreklilik gösteren ögeleri yeni nesillere doğru bir biçimde aktarmak ve kültürel devamlılığı sağlamaktır. Bu kültürlenme sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli nokta bu değişim ve sürekliliği bir düzen içerisinde belli neden ve sonuçlara dayalı olarak öğretilmesi gerekmektir. Bu değişim ve sürekliliğin genç kuşaklara gösterilmesinde en önemli görev eğitim öğretim sisteminde sosyal bilgiler dersine düşmektedir. Bu araştırmanın temel amacı: Beşinci sınıf öğrencilerinin geçmişten günümüze toplumumuzu oluşturan kültürel değerlerimizden biri olan misafirperverlik değerindeki zaman içerisindeki farklılıkları nasıl algıladıkları ve bu farklılık ve değişimleri nasıl yorumladıkları ortaya çıkarmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması desenine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu; 2017/2018 Eğitim Öğretim Yılı Sakarya Akyazı İmam Hatip Ortaokulu öğrencilerinden 5/A şubesinden 20, 5/C şubesinden 30 toplam 50 erkek öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama süreci; öğrencilerin kendi yaptıkları araştırma aşaması raporları, ders süreci sonucu raporları, sözlü tarih süreci raporları ve odak grup görüşmesi verilerinden oluşmaktadır. Görüşmeden elde edilen veriler betimsel analize tabi tutularak değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda öğrencilerin değişim ve süreklilik becerisine yönelik algıları incelendiğinde, üç aşamada da öğrencilerin değişim ve süreklilik becerisine belirli bir düzeyde ulaşabilmişlerdir. Bu süreçlerden öğrencilerin araştırma aşamasında kültürel ögelerdeki değişimi fark edebildikleri ama zaman içerisinde bu değişimin kronolojisini takip edemedikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca değişim ve sürekliliği belirli bir neden sonuç içerisinde açıklamada eksik kaldıkları tespit edilmiştir. Ders aşaması ve sözlü tarih aşamalarında ise öğrencilerin değişim ve sürekliliği algılamada yeterli oldukları belirlenmiştir. Ayrıca bu süreçlerde öğrencilerin kültürümüzdeki değişim ve sürekliliği belirli bir kronoloji içerisinde ve neden sonuç ilişkisine dayandırarak açıkladıkları görülmüştür. Bu çalışmadan hareketle gerekli rehberlik yapıldığında sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin, kültürümüzdeki değişim ve sürekliliği algılamaları ve kendilerinin bilgiye ulaşabildikleri görülmüştür. Öğrenilen bilgilerin kalıcılığını sağlamak amacıyla, gerçekleştirilen uygulamaların öğrencilerde olumlu etkisi olduğu ve yeni yapılan çalışmaların öğrenciler üzerinde heyecan uyandırdığı görülmektedir. Araştırma neticesinde, öğrencilere değişim ve sürekliliğin neden ve sonuçlarını kavratmak amacıyla ele alınan konuların tüm yönleriyle farklı teknikler kullanılması ve öğretilen bilgilerin somutlaştırılması için gerekli etkinliklerin yaptırılması sonucuna ulaşılmıştır. It is the culture and value judgments that hold societies together and differ societies from each other from past to present. As the culture changes over time some changes in the value judgements occur, too. The task of societies is to convey the elements of change and sustainability towards the new generations properly and to ensure cultural sustainability. The important point to be taken into consideration in this process is that this change and sustainability should be taught in a system based on certain causes and results. The most important task in demonstrating this change and sustainability to the younger generations in the education system is accomplished by the social studies course.The main aim of this study is to explore how the fifth-graders perceive the differences in the value of hospitality which is one of our cultural values from past to present and how they interpret these differences and changes. The research was conducted in accordance with the action research that is one of qualitative research methods. The study group is composed of 5th grade students of Sakarya Akyazi Imam Hatip Secondary School in 2017/2018 Education Year as 20 students from 5/A and 30 students from 5/C branches, 50 in total. Data collection process consists of students' own research phase reports, course process results reports, oral history process reports and focus group interview data. The data obtained from the interview were evaluated by descriptive analysis.Following the research ,when the perceptions of students for change and sustainability are reviewed,it is seen that students can reach the skill of the change and sustainability in the three processes to a certain extent. According to the processes, it is seen that in the research process, students can notice the change in cultural elements but they can't follow the chronogoly of the change in time. Also it is determined that students aren't good at enough to explain the change and sustainability in a certain cause and effect relation. It is determined that students are good at enough to comprehend the change and sustainability in the process of lesson and oral history.Besides, in these processes, it is seen that students can explain the change and sustainability in our culture in a certain chronology and as basing on cause and effect relation. From this point of study, it is seen that in social studies, students can comprehend the change and sustainability in our culture and reach information on their own if the necessary guidance are provided.It is seen that the practises done that are aiming at making the knowledge learned permanent has a positive effect and cause excitement on students. In the sequence of the research, it is inferred that it is necessary to use various techniques and get necessary activities done to embody the knowledge taught to get students comprehend the causes and effects of the change and sustainability.
Collections