15 Temmuz kalkışma hareketi bağlamında ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin demokrasi algıları: Sakarya örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin demokrasi tarihinde darbeler önemli bir yer tutmaktadır. Son yirmi-otuz yıla bakıldığında artık Türkiye tarihinde darbelerin geçmiş dönemlerin anti-demokratik zemininde kaldığı ve Türk demokrasisinin ekonomik zenginliğe paralel olarak ilerlediği görülmektedir. 15 Temmuz 2016'da ise Türkiye bir kalkışma hareketi ile karşı karşıya kalmış bulunmaktadır. Bu bağlamda demokrasimize sahip çıkmak bütün vatandaşlarımızın ortak görevidir. Özellikle okullarımızda demokrasi eğitimini alan gelecek nesillerimizin bu gibi darbe ve kalkışmalarda demokrasiyi nasıl algıladıkları ve buna yönelik hayatlarında demokrasiyi nasıl tatbik ettikleri hayati önem taşımaktadır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji deseninde gerçekleştirilmiş olan bu araştırmaya Sakarya ili Adapazarı ilçesinde bulunan iki farklı sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden iki okuldan toplamda 115 ortaokul sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır Bu hayati önemden yola çıkarak Sakarya ilinde 115 sekizinci sınıf öğrencisine yapılandırılmış soru formu uygulanmış sekizinci sınıf öğrencilerinin 15 Temmuz kalkışma hareketine karşı demokrasi ve demokrasiye sahip çıkma algıları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Nitel olarak yürütülen çalışmada cevaplar doküman analizine göre incelenmiş söz konusu kavramların bilgisi yoklanmış ve belirlenen kategoriler üzerinden(demokrasi algısı, demokratik tutum ve davranışlara sahip olma becerisi, demokrasi sorumluluğu, 15 Temmuz kalkışması algısı ve bu kalkışma ile demokrasiyi ilişkilendirme) içerikler değerlendirilmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun demokrasi algısına sahip olduğu, yüzde 70'inin demokratik davranış ve tutum sergilediği görülmüştür. Öğrencilerin yüzde 95'inin darbe ve kalkışma hareketlerine karşı olduğu ortaya çıkmış ve böyle bir karmaşa ortamında vatanı savunmanın en öncelikli tercihleri olduğu ortaya çıkmıştır. Coups have an enourmous place in the history of Turkish Democracy. Considering the last twenty – thirty years, coups seem to fall behind and Turkish democracy progress corresponding to economical wealth. On July the 15Th,2016 a coup attempt occured in Turkey. It's amutual duty for all the citizens to save the democracy. It' s vital to exhibit how the students especially who take democray classes, perceive the democracy during such attempts and how they adapt the democracy into their lives. This study was designed with a phenomenology model, which is one of the qualitative research methods, and 115 eighth grade students from 2 middle schools representing 2 different socio-economic levels in Sakarya city Adapazarı center participated in this research. Based on this vital importance, we have applied self structered question forms to 115 students of 8th grade to describe their thoguhts about coups and saving democracy. Answers are qualitatively analyzed and concepts are examined over categories such as deomocracy perception, skill to have democratic attitude and behaviours, democratic responsibility, perception about coup attempt on 15th July. As a result of the study majority of the students have seemed to have a perception of democracy and the 70% of the students of the students have seemed to act democraticly. As another result, 95% of the students are against such coup attempts and they also think it is a primary mission to defend the country under these circumtances.
Collections