Ortaokul binalarının fiziksel engelliler için uygunluğuna ilişkin yönetici görüşleri (Kocaeli örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada fiziksel engelliler için ortaokul binalarında yapılan düzenlemelerin uygunluğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kocaeli ilindeki mevcut 130 özel ortaokul ve 620 devlet ortaokulu yöneticisi oluştururken araştırmanın örneklemini random örnekleme yoluyla seçilen 29 özel ortaokul ve 208 devlet ortaokulu yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde Ortaokul Binalarının Fiziksel Engellilere Uygunluğu Kontrol Listesi kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotların (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yanında ki-kare analizi kullanılmıştır. Okulların fiziki durumunda yapılan düzenlemeler ile engelli tuvaleti, asansör düzenlemeleri; okulun yapılış yılı, yöneticilerin kendilerinde ya da yakınlarındaki engellilik durumu, yöneticilerin engelliler ile ilgili almış oldukları hizmet içi eğitim, okulda bulunan fiziksel engelli öğrenci ve öğretmen sayısı, okuldaki kat sayısı, okulun devlet ya da özel okul olması değişkenleri açısından incelenmiştir. Okulun fiziki düzenlemelerinde genelge sonrası yapılan, fiziksel engelli öğrenci olan, yakınlarında engelli birey olan yöneticilerin bulunduğu binalar daha uygun bulunmuştur. Tuvalet ile ilgili düzenlemelerde genelge sonrası yapılan, fiziksel engelli öğrenci ve öğretmen olan, kendisinin ya da yakınlarının engeli olan yöneticilerin bulunduğu binalar daha uygun bulunmuştur. Asansör düzenlemelerinde ise genelge sonrası yapılan, fiziksel engelli öğretmen olan, kat sayısı fazla olan binalar daha uygun bulunmuştur. Okul yöneticilerinin almış oldukları hizmet içi eğitime göre yapılan düzenlemeler ile okulun devlet ya da özel okul olma durumuna göre yapılan düzenlemelerde ise herhangi bir farklılık görülmemiştir.Anahtar Kelimeler: fiziksel engelli birey, okul binalarındaki düzenlemeler. In this research, it is aimed to be detected adequacy of arrangements made in secondary schools for pyhsically disabled people. While the directors of 43 private secondary school and 283 public secondary school existing in Kocaeli Province generating the universe of the research in 2017-2018 Educational Year, directors of 130 private secondary school and 620 public secondary school selected by the randomly sampling way generates the exemplification of the research. In the process of collecting data of the project, the control list of arrangements made in secondary school buildings for physically disabled students has been used. In the analyse of datas, beside descriptive statistical methods, also chi square test has been used. With the arrangements made in physical situations of schools, it has been examined in terms of disabled toilet, elevator arrangements; the disability situation of directors or their relatives, the in-service training directors got, the number of physically disabled teachers and students existing at school, the number of students and floors at school, construction date of school and becoming a private school or a public school. In the physical arrangements of school, the buildings constructed after the circular letter, existing physically disabled students and in which there are directors who have physically disabled relatives have been found more suitable. In the arrangements related to the toilets, the buildings constructed after the circular letter, existing of physically disabled teachers and students and in which there are directors who has a disability or disabled relatives have been found more suitable. Also, in the arrangements of elevator, the buildings constructed after the circular letter, existing of physically disabled teachers and that have a lot of floors have been found more suitable. It has not been seen any difference in the arrangements made according to the in-service training the school directors got and in the arrangements made according to the situation of being private school or a public school.Key words: physically disabled individual, arrangements at school buildings.
Collections