Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının mesleki sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, Türkiye'deki eğitim fakültelerine bağlı müzik eğitimi bölümlerindeki öğretim elemanlarının, algılarına göre mesleki sorunlarının öğretimsel ve yönetsel boyutta belirlenmesidir. Bu amaca yönelik olarak; 1) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının; a) Mesleki b) Yönetsel c) Öğretimsel sorunlarını algılamalarının düzeyi, 2) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının, a) Mesleki b) Yönetsel c) Öğretimsel sorunlarına ilişkin algılarının, çalıştıkları kuruma göre farklılık gösterip göstermediği, 3) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının mesleki sorunlarına iliş-kin algılarının, a) Cinsiyet b) Kıdem c) Branş d) Mezun oldukları son okul türüne göre farklılık gösterip göstermediği, 4) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının yönetsel sorunlarına ilişkin algılarının, a) Cinsiyet b) Kıdem c) Branş d) Mezun oldukları son okul türüne göre farklılık gösterip göster-mediği, 5) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının öğretimsel sorun larına ilişkin algılarının, a) Cinsiyet b) Kıdem c) Branş d) Mezun oldukları son okul türüne.göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma, anket-survey yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmanın evreni ni Türkiye'deki 13 müzik eğitimi bölümü oluşturmaktadır. `Müzik Eğitimi Bölümü Öğretim Elemanlarının Mesleki Sorunları Anketi`, araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Müzik eğitimi ve eğitim yönetimi uzmanlarının görüşlerine göre içerik geçerliği sağlanan anketin güvenirliği madde-test korelasyonu sonucunda Cronbach a =.95 hesaplanmıştır. Geçerliği ve güvenirliği sağlanan anketler örneklem grubundaki 7 müzik eğitimi bölümünde 99 öğretim elemanına uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemeleri varyans analizi, Kruskal-Wallis varyans analizi, t testi, Mann-Whitney U testi ve Tukey testi ile yapılmıştır. Bulgular düzenlenerek yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre; 1) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanları; a) Mesleki sorunlarını `çok` ve `pek çok`, b) Yönetsel sorunlarını `çok` ve `pek çok`, c) Öğretimsel sorunlarını `orta derece` düzeyinde algılamışlardır. 2) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının a) Mesleki b) Yönetsel c) Öğretimsel sorunlarına ilişkin algıları çalıştıkları kuruma göreçoğunlukla anlamlı farklılık göstermektedir. 3) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının mesleki sorunlarına ilişkin algıları; a) Cinsiyete b) Kıdeme c) Branşa göre anlamlı farklılık göstermekte; d) Mezun oldukları son okul türüne göre anlamlı farklılık göstermemektedir. 4) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının yönetsel sorunlarına ilişkin algıları; a) Cinsiyete b) Kıdeme c) Branşa göre anlamlı farklılık göstermekte; d) Mezun oldukları son okul türüne göre anlamlı farklılık göstermemektedir. 5) Müzik eğitimi bölümü öğretim elemanlarının öğretimsel sorunlarına ilişkin algıları; a) Cinsiyete b) Kıdeme c) Branşa göre anlamlı farklılık göstermekte; d) Mezun oldukları son okul türüne göre anlamlı farklılık göstermemektedir. iv ABSTRACT. The purpose of this study is to define the vocational problems ac cording to sensing of training assistants employed in the Music Depart ments of Education faculties in Turkey to the extent of training and ad ministrative activities. To this aim, it has been examined. 1 ) the sensing level of Training Assistants from Music Departments a) for vocational b) administrative c) training problems 2) if the senses of Training Assistants from Music Departments a) for vocational b) administrative c) training problems varry according to the institutions where they have been employed 3) if the senses of Training Assistants from Music Departments re lated to vocational problems varry according to a) Gender b) Superiority c) Educational Department d) Schools where they have been graduated from last 4) if the senses of Training Assistants from Music Departments re lated to administrative problems varry according to a) Gender b) Superiority c) Educational Department vd) Schools where they have been graduated from last 5) if the senses of Training Assistants from Music Departments re lated to educational problems varry according to a) Gender b) Superiority c) Educational Department d) Schools where they have been graduated from last This study has been made based on questionnarie-survey method. It has been carried out in 13 Music Educational Departments in Turkey. `Survey For Problems of Training Assistants of Music Education Depart ments` has been developed by the person making this study. According to the opinions of the experts for Music Education and Educational Administiration, the reliability of the survey, content of which has been approved, has been calculated as Cronbach's a =.95 result ed from Article-Test Correlation. Surveys having validated and founded reliable have been applied to Training Assistants employed in 7 Music Depantments of Sampling Group. The statistical analysis of the data has been made with variance analysis, Kruskal-Wallis Variance Analysis, t-Test, Tukey test and Mann- Whitney U test. The finding have been complied and commented. Ac cording to the survey findings. 1) The Training Assistants of the Music Department have under stood a) their vocational problems `very` or `very much` VIb) their administrative problems `very` or `very much` c) their training problems at `satisfactory level` 2) the sensing level of Training Assistants from Music Departments a) for vocational b) administrative c) training problems varry according to the institutions where they been employed 3) the senses of Training Assistants from Music Departments re lated to vocational problems varry according to a) Gender b) Superiority c) Educational department but not varry according to d) Schools where they have been graduated from last 4) the senses of Training Assistants from Music Departments re lated to administrative problems varry according to a) Gender b) Superiority c) Educational department but not varry according to d) Schools where they have been graduated from last 5) the senses of Training Assistants from Music Departments re lated to educational problems varry according to a) Gender b) Superiority c) Educational department but not varry according to d) Schools where they have been graduated from last. VII
Collections