İlköğretim okulu yöneticilerinin iş başında geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmet içi eğitimin bir türü olan iş başında eğitim yöntemlerinden seçme okuma parçalan ile geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Kocaeli ili olup, evrendeki tüm İlköğretim müfettişlerini, eğitim yöneticilerini ve tüm B tipi ilköğretim okulu yöneticilerini kapsamaktadır. Okulların teknolojik olanaklarını belirlemek amacıyla yapılan ilk uygulamada B tipi 74 ilköğretim okuluna posta yolu ile anketler gönderilmiştir. Ayrıca bu anketlerde iş başında eğitim yöntemlerinden bazıları tanımlanarak, bu tür çalışmalara katılıp katılmadıkları sorulmuştur. 42 ilköğretim olculundan yanıt alınmıştır. Veriler doğrultusunda, yöneticileri iş başında geliştirme amacıyla hazırlanan seçme okuma parçası yazılı ve sözlü olarak iki yönlü hazırlanmış, iletişime duyarlılıkları düşünülerek yanıt alman 42 okul ile araştırmanın diğer uygulamaları sürdürülmüştür. Diğer yanda eğitim yöneticilerine, okul yöneticilerine yönelik iş başında bu tür çalışmaların uygulanıp uygulanamayacağı sorulmuştur. Alınan verilerden hareketle bir okuma parçası hazırlanarak B tipi ilköğretim okulu yöneticilerine öntest- sontest tekniği ile örnek bir uygulama yapılmıştır. Araştırma betimsel nitelikli bir alan araştırması ve uygulama boyutu ile yarı deneysel bir araştırmadır. Öntest ve sontestte yöneticilerin `beceri'Merini ölçen 12 ve `bilgi`lerini ölçen 16 madde bulunmaktadır. Sontestte ayrıca yöneticilerin yapılan çalışmayı `benimseme düzeyleri`ni saptamak için 12 madde eklenmiştir. Araştırmanın sonuçları: 1. İletişim kanalları ve teknoloji olanakları telefon, teyp ve bilgisayarla sınırlıdır. 2. Okul yöneticilerinin üçte biri tanımlanan iş başında eğitim türüne daha önce katılmış, üçte ikisi katılmamıştır. 3. Eğitim yöneticilerinin %65'i tanımlanan iş başında eğitim türlerini uygulamaya elverişli bulmuşlardır. 4. Uygulanan iş başında geliştirme eğitimi, beceri boyutunda etkili olmamış, bilgi boyutunda müdürlerde daha fazla olmak üzere etkili olmuştur. 5. Yöneticiler uygulanan iş başında geliştirme eğitimini benimsemiş, beğenmiş ve benzer tekrarlarını istemişlerdir. IV SUMMARY In this study, it has been aimed that the elementary school managers will be developed with one method `the chosen reading passages method`in on-the-job training. Kocaeli is taken as the search population and it has included all the elementary school inspectors, the education managers and all B type elementary school managers in the population. At first, the questionaries have been mailed to 74 elementary schools for determining the technological facilities. Some of the on-the-job training methods have also been described in the questionaries and asked if the managers have participated in these kinds of activities or not. 42 schools managers have replied. That all 42 schools have had the tape-recorders has been seen by the results of datas. Thus, the chosen reading passage has been prepared in two ways as audio and visual and the other parts of the search have been carried out with these 42 schools. The results: 1. Communication channels and technological facilities are limited with telephone, tape-recorder and computer. 2. One thirds of the school managers have participated in the kind of the on-the-job training before which was described but two thirds have not. 3. %65 of the education managers have agreed on the kinds of on-the-job training's practicability described before. 4. Development training on the job which has been practised hasn't been effective on skill but has been effective mostly on managers rather than assistants on knowledge. 5. Managers have approved the development training on the job, liked and wanted the same studies again.
Collections