İlköğretim yöneticilerinin okul yönetimine ilişkin varoluşçu yaklaşımları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı Kocaeli ili merkez ilçe îzmif te görev yapmakta olan müfettiş, müdür ve öğretmenler ile bir kısım öğrenci velilerinin varoluşçu yaklaşım düzeyleri ile cinsiyet, kıdem, branş, yaş değişkenleri arasında anlamlı düzeyde bir farklılaşma olup olmadığım belirlemektir. Bu genel amaca yönelik olarak VDÖ uygulanmıştır. 1. VDÖ'nin, varoluşçu yaklaşım düzeyleri ile deneklerin cinsiyetleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 2. VDÖ'nin, varoluşçu yaklaşım düzeyleri ile deneklerin yaşları arasında anlamlı farklılık var mıdır? 3. VDÖ'nin, varoluşçu yaklaşım düzeyleri ile deneklerin kıdemleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 4. VDÖ'nin, varoluşçu yaklaşım düzeyleri ile deneklerin branşları arasında anlamlı farklılık var mıdır? 5. VDÖ'nin, BV boyutunda deneklerin puan düzeyleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 6. VDÖ'nin, ÖV boyutunda deneklerin puan düzeyleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? 7. VDÖ'nin, ODG boyutunda deneklerin puan düzeyleri arasında anlamlı farklılık var mıdır? Bağımsız değişkenlerin VDÖ' ne olan etkisini araştırmak için iki yönlü varyans analizi (two-way ANOVA) ve ikili karşılaştırma testleri (eşit olmayan grup sayıları için Tukey HSD) uygulanmıştır. Uygulama sonucunda şu bulgular elde edilmiştir : 1. VDÖ'nin alt ölçeklerinin bağımsız değişkenleri ile olan ilişkilerinde cinsiyete göre ÖV boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu farklılık erkekler lehinedir.2. Deneklerden müfettişler, ODG boyutunda en yüksek puanı alarak okul yöneticilerinden anlamlı olarak farklılaşmışlardır. Bu farklılık müfettişler lehinedir. 3. VDÖ'nin alt ölçeklerinin bağımsız değişkenleri ile ilişkilerinde yaşa göre anlamlı farklılık görülmüştür. Bu farklılık genç grup lehinedir. Genç grubun bireysel varoluşçuluğu benimsediği görülmüştür. Orta yaş grubu Örgütsel Varoluşçuluğun daha fazla vurgulanması gerektiğini düşünmektedir. 4. Yaş için söz konusu olan bu farklılaşma kıdem için de söz konusudur. 5. Grup içi farklılaşmalara bakıldığında cinsiyet, kıdem, yaş, branş, grup farkı olmaksızın deneklerin eğitimde bireysel varoluşçuluğa üzerinde daha fazla durulması gerektiği konusunda görüş birliği içinde oldukları gözlenmiştir. 6. VD boyutunda öncelikle bireysel varoluşçuluğun ardından da örgütsel varoluşçuluğun benimsendiği gözlenmiştir. 7. VD ve VGD boyutlarının her ikisinde de ODG'nün en alt düzeyde benimsendiği görülmüştür. 8. İstanbul il sınırları içinde yaşlan 18 ile 62 arasında değişen, 197 erkek, 74 kadından oluşan müfettiş, müdür, öğretmen ve veliye uygulanan VDÖ sonucunda ise BV ve ÖV; VGD boyutunda VD boyutundaki karşılıklarından yüksek; ODG ise hem VD hem de VGD boyutunda düşük çıkmıştır. 9. Grup içi farklılaşmalarda ise ileri yaş düzeyinde olanlar genç deneklere oranla BV'u, VD boyutunda daha çok benimsemektedirler. VGD boyutunda ise anlamlı bir sonuç çıkmamıştır. m SUMMARY This study aims to determine whether there is a significant difference between the existentialist approach levels and the gender, status, branch and age variables of the inspectors, teachers and sone of the student guardians in Kocaeli province and its towns İzmit. VDÖ has been applied to this end. 1. Is there a significant difference between the gender of the subjects and the existentialist approach levels of VDÖ? 2. Is there a significant difference between the age of the subject and the existentialist approach levels of VDÖ? 3. Is there a significant difference between the status of the subjects and the existentialist approach levels of VDÖ? 4. Is there a significant difference between the branches of the subjects and the existentialist approach levels of VDÖ? 5. Is there a significant difference between the score levels of the subjects in the individual existentialism dimension of VDÖ? 6. Is there a significant difference between the score levels of the subjects in the organisational existentialism dimension of VDÖ? 7. Is there a significant difference between the score levels of the subjects in the ODG dimension of VDÖ? Two-way variance analysis (two-way ANOVA) and dual comparison tests (Tukey HSD for unequal group numbers) have been used to investigate the effect of independent variables on VDÖ. IVThe following have been found as a result of the application: 1. In the relations between the VDÖ sub-scales and the independent variables, there is a significant difference in the gender-related organisational existentialism dimension. This difference is in favour o men. 2. Inspectors have a significant difference from the school directors by obtaining the highest score in ODG dimension. This difference is in favour of inspectors. 3. In the relations between the VDÖ sub-scales and the independent variables, there is a significant difference in age. This difference is in favour of the young group. It has been found that the young group has adopted individual existentialism. The middle age group thinks that organisational existentialism should be emphasised more. 4. This difference for age also applies for status. 5. If we have a look at the intra-group differences, subjects from all genders, statuses, ages, branches and groups have a common opinion that in education individual existentialism should be more emphasised. 6. In the dimension it has been observed that individual existentialism has been adopted first followed by organisational existentialism. 7. In both VD and VGD dimensions ODG has been adopted at minimum level. 8. As a result of the VDÖ applied to 197 male and 74 female inspectors, directors, teachers and guardians aged between 18-62 living in Istanbul, individual existentialism and organisational existentialism are higher in their corresponding values in VGD dimension than in VD dimension and ODG is found to be lower both in VD and in VGD dimensions. 9. In intra-group differences, middle aged people adopt GV more in the VD dimension than the young subjects. In VGD dimension we have not had a significant result.
Collections