Türkiye`de çok programlı lise yöneticilerinin finansman kaynaklarının yeterliliği ve etkili kullanımına ilişkin değerlendirmeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada sayısal yönden hızlı bir gelişme gösteren Çok Programlı Liselerde (ÇPL) finansman kaynaklarının yeterliliği ve etkili kullanımıyla ilgili okul yöneticilerinin görüşlerinin belirlenmesi esas amaç olarak benimsenmiştir. Araştırmanın temel veri kaynağını Eskişehir, Ankara, Afyon ve Adıyaman'da bulunan dokuz adet ÇPL yöneticisi üzerinde birer hafta arayla test-tekrar test yöntemiyle güvenirlik, uzman görüşleriyle de geçerlilik çalışması yapılan anketlerin Türkiye genelindeki 538 ÇPL okul yöneticisine uygulanmasıyla elde edilen bulgular oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde (SSPS 9.0 for Windows) istatistik paket programından yararlanılarak frekans ve yüzde değerleri belirlenmiş, belirlenen değişkenlere göre yönetici görüşleri arasında fark olup olmadığı varyans analiziyle, grup içi anlamlı farklılıklar ise tukey'b ile test edilmiştir. Çok Programlı Liselerde finansal kaynak yeterliliğini ve etkili kullanımını etkileyebileceği düşünülen değişkenler bağlamında okul yöneticilerinin genel profiline ilişkin olarak elde edilen bulgulara göre; okul yöneticilerinin büyük bir çoğunluğunun (%63) genel kültür dersleri branşından geldikleri, tamamına yakınının öğrenim durumlarının lisans düzeyinde (%96,4) olduğu, yansından fazlasının (%58,1) görevlerine asaleten atanmış oldukları, yansına yakın bir kısmının (46,1) yöneticilik kıdeminin 5 yıldan az olduğu, katıldıklan hizmet içi eğitim programlannın %36,9'unun `mevzuat ile ilgili idarecilik, işletmecilik` %29,8'inin `yönetim ve organizasyon` olduğu anlaşılmaktadır. Söz konusu değişkenlere ilaveten ÇPL'in büyük bir çoğunluğunun ilçelerde (%65,7) ve beldelerde (%31) bulunduktan belirlenmiştir. Öğrenim düzeyi hariç, diğer değişkenlerin hepsine göre okul yöneticilerinin görüşleri arasmda anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre ÇPL yöneticilerinin, finansman kaynaklarının yetersizliğine ve alternatif finansman kaynakları bulmada karşılaştıklan güçlüğe karşın, bu kaynakları oldukça etkili kullanmaya çalıştıktan belirlenmiştir. n ABSTRACT In this study, the MPS practice, which has become so widespread in recent years, has been investigated from the point of the adequacy of financial resources and efficiency using. The basic data resource of the study is a survey, which was developed and was applied for 9 MPS school administrators in Eskişehir, Ankara, Afyon and Adıyaman with one week intervals for each on the basis of test-retest and the last version was prepared after security test and was applied again for 538 MPS administrators all over Turkey. For the resolution of the data, a statistical data package programmes - SSPS 9.0 for Windows- was employed and frequency and percentage values were determined and meaningful differences in the group were tested with tukey'b. In this study, it is possible to summarize the findings pertaining to general profile of school administrators, which is considered to affect the adequacy and efficiency of resources in Multi -Purpose Schools (MPSs), as follows: Majority of school administartors (63 %) are teachers of general culture courses, almost all of them (96.4 %) are graduate of an undergraduate program, more than half of them (58.1 %) have been officially approved civil servants, almost half of them (46.1%)have had experience in administration less than five years, 36.9 % of the in- service training programs they have participated were about `Management and Administration Pertaining to Regulations` and 29.8 % about `Administration and Organization`, in addition to these variables, it has also been found that most of MPSs are located in districts (65.7 %) and in villages (31 %). According to the findings obtained, MPS administrators the not adequacy financial resource and alternatives of financial resource do not provide adequate assistance. HI
Collections