Okul yöneticilerinin çocukların korku, kaygı ve varoluşsal sorularını algılama düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, Kocaeli ili devlet ilköğretim okulları yöneticilerinin, öğrencilerin korku, kaygı ve varoluşsal sorularını algılama düzeyleri ile kendilerini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişki, fenomenolojik yöntem kullanılarak araştırılmıştır. Bu amaçla Kocaeli'nin tüm ilçelerinde 13 ilköğretim okulundan 530 öğrenciye ve 98 ilköğretim okulunun 230 yöneticisine anketler uygulanmıştır. Araştırmada toplam 1 1 1 okulda çalışılmıştır. Araştırmanın öğrenci boyutunda, Kocaeli İli ilköğretim okulları, ilçeler düzeyinde listelenerek her ilçeden en az bir sınıf olmak üzere 13 okulun 14 sınıfı örneklem olarak alınmıştır. Okul ve sınıfların seçiminde 'Basit Tesadüfi Örnekleme' yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın yönetici boyutunda, Kocaeli ilinde 274 devlet ilköğretim okulunda, okul müdürü ve müdür yardımcısı görevlerini yürüten 482 okul yöneticisi araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Kocaeli ili devlet ilköğretim okullarına ulaşılabilirlik göz önünde tutularak, kümeler bağlamında örneklem yoluna gidilmemiş, kümelerin tümü çalışma evreni olarak benimsenmiştir. Çalışma evrenindeki yöneticilere anketler ulaştırılarak eşit seçilme şansı verilmiş; örnekleme girenlerin sayısı tamamen şansa bırakılmıştır. Örneklem, 81 ilköğretim okulu ve 207 ilköğretim okulu yöneticisinden oluşmuştur. Araştırmada öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen Öğrencilerin Kaygı, Korku ve Merakları A Anketi uygulanmıştır. Aynı anketin yöneticilere uyarlanan B formu ve Everest L. Shostrom'un geliştirdiği ve Prof. Dr. Yıldız Kuzgun tarafından Türkçe'ye uyarlanan, Ayla Akbaş tarafından geliştirilen Kendini Gerçekleştirme (Kişisel Yönelim) Envanteri ilköğretim okulu yöneticilerine uygulanmıştır. 100 sorudan oluşan Öğrencilerin Kaygı, Korku ve Meraklan A Anketini'nc SPSS paket programında 101 adet yanıtlanmış anket üzerinde güvenilirlik analizi yapılmıştır. Güvenilirlik analizi sonunda uzman kanısı alınarak r = 0.10 dan küçük güvenilirlik değerine sahip olan sorular anketten çıkarılmıştır.VI Ankete faktör analizi uygulanmıştır. Uygulanan faktör analizi sonucunda ankette korku, kaygı ve varoluşsal sorular olmak üzere üç boyut bulunmuştur. Verilerin yorumlanması bu boyutlar düzeyinde yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerle yöneticiler arasındaki görüş farklılıklarını test etmek için Khi-kare tekniği, yöneticilerin öğrencilerin korku, kaygı ve varoluşsal sorularını algı düzeyi ile kendini gerçekleştirmenin Desteği İçten Alma, Zamanı İyi Kullanma boyutları ile aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmek için iki yönlü t testi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: 1. Yöneticilerle öğrenciler, 2 korku, 2 kaygı, 4 varoluşsal soruda ortak fikir içinde olmuşlardır. 2. Yöneticilerle, öğrenciler 21 korku, 31 kaygı, 30 varoluşsal soruda farklı düşünmektedir. 3. Özellikle ön anket ve ankette verilen cevaplardan öğrencilerde vahşi hayvan korkusunun yoğun olarak bulunduğu anlaşılmıştır, öğrencilerin aslan, kaplan, timsah, vb Türkiye coğrafyasının doğal ortamında bulunmayan hayvanlardan korkmaları, manidar bulunmuştur. Yöneticiler çocukların bu korkusunu algılayamamışlardır. 4. Yöneticiler, öğrencilerin aileleri ve arkadaşları tarafından sevilmeme konusunda, daha çok kaygılandıklarını düşünmektedirler. 5. Yöneticiler, doğayı, çevreyi ve hayatı anlamaya yönelik soruların çocuklar tarafından daha yüksek düzeyde sorulduğunu düşünmektedirler. 6. Yöneticilerin öğrencilerin kaygılarını algılama düzeyleri ile kendini gerçekleştirmenin boyutlarından birisi olan zamanı iyi kullanma boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Zamanı iyi kullanma puanları yüksek olan yöneticilerin öğrencilerin kaygılarını daha çok anladığı tespit edilmiştir. ABSTRACT This study aims to find out using phenomenological method the relation between perception levels of fear, anxiety and existential questions and the level of self-realisation of the managers and the students in the public primary schools in Kocaeli. Surveys have been administred to 530 students from 13 primary schools and 230 managers from 98 primary schools in all towns of Kocaeli. A total of 1 1 1 schools have been included in the study. For the student dimension of the study, the primary schools in Kocaeli have been listed according to towns and one class of at least one primary school in each town has been chosen as subject. Considering the high population in the central town, 14 classes from 13 schools have been selected. `Simple Random Sampling` method has been used when selecting the schools and the classes. For the manager dimension of the research, 482 school managers working as school directors and asistant directors in 274 public primary schools in Kocaeli province formed the universe of the study. Considering the accessibility of the public primary schools in Kocaeli, set-based sampling is not used and all sets have been taken as the work universe. Surveys have been delivered to managers in the work universe for equal opportunity of selection and the number of people in the sample is left to chances. The sample consists of 81 primary school and 207 primary school managers. In the study, the Anxiety, Fear and Worries of Children, Survey A developed by the researcher has been applied to do stundents and Form B of thesame survey adapted for the managers as well as the Self-realisation (Personal Orientation). Inventory developed by Everest L. Shostrom and adopted to Turkish by Prof.Dr. Yıldız Kuzgun has been administered to the primary school managers. The Anxiety, Fear and Worries of Chidren Survey A of 100 questions has been subjected to reliability analysis using SPSS software package on 101 completed survey forms. Referring to expert opinion at the end of the reliability analysis, questions with a reliability value of less than r = 0,10 have been removed from the survey.VIII The survey has been subjected to factor analysis as a result of which the survey is found to be consisting of three dimensions namely fear, anxiety and existential questions. The data have been interpreted based on these dimensions. In the study, chi-square method has been used to determine the difference of viewpoint between the students and the managers and two way T test has been used to find whether a significant correlation is involved between the level of perception of the fear, anxiety and the existential questions and the Getting Internal Support and Using Time Efficiently dimensions of self-realisation of the managers and the students. The study findings may be listed as follows. 1. The managers and the students have common opinions in 2 fear, 2 anxiety and 4 existential questions. 2. The managers and the students have different opinions in 21 fear, 3 1 anxiety and 30 existential questions. 3. Particularly the answers given to preliminary survey and survey questions reveal that the students are afraid of wild animals such as lion, tiger, alligator, etc. which are not found in the natural Turkish geography makes one think that the fear from earthquake may become fear from wild animals. The managers have not been able to perceive these fears of the children. 4. The managers believe that the students are more afraid of not being loved by their families and friends. 5. The managers think that questions directed to understanding the nature, the environment and the life are asked at higher levels by the children. 6. A significant correlation exists between the managers' level of perception of the students anxieties and using time efficiently which is a dimension of self- realisation. Managers having high scores of using time efficiently can better understand the students' anxieties.
Collections