Farklı sosyo-ekonomik düzeylere mensup ergenlik çağındaki kız ve erkeklerin saldırgan davranışlarıyla ana-baba tutumları arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma ergenlik dönemindeki kız ve erkeklerin ana-baba tutumları ile saldırgan davranışları arasındaki ilişkileri ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Söz konusu ilişki araştırılırken, ergenin saldırgan davranışlarının ve ana-babanın çocuk geliştirme tutumlarının, ergenin cinsiyetine ve ana-babanın sosyo-ekonomik düzeyine göre farklılaşıp fârklılaşmadığı da ilişkisel olarak incelenmiştir. Araştırmamn evrenini 1999-2000 eğitim-öğretim yılında İzmit İnkılap Lisesi' nde okuyan 487 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmamn ömeklemini ise aynı okulda okuyan 30u kız, 30u erkek olmak üzere toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmamn veri toplama aşamasında iki ölçekten yararlanılmıştır. Ergenlerin saldırgan davranışlarını belirlemek için `Rosenzweig P-F Araştırması`, ana-babalann tutumlarını saptamak amacıyla da `Gençlik Döneminde Aile Sorunlarım Değerlendirme Ölçeği` uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız Grup t-testi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bilgiler özetle aşağıda sunulmuştur Ana-baba davranışları ile ergenlerin saldırgan davranışlarına yönelik yapılan t-testi sonuçlarına göre, `I.L.D.T.` boyutu ile ergenlerin saldırgan davranışları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Fakat, `A.B.I.U.`, `S.S.S.`, `E.S.` boyutları ile ergenlerin saldırgan davranışları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ana-baba davranışlarının etkisinin kız ve erkeklere göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmak için yapılan t-testi sonuçlarına göre, kızlar ve erkekler arasında, ana-baba davranışları yönünden anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Saldırgan davranışlar açısından, kızlarla erkekler arasmda anlamlı farklılıkların olup olmadığım araştırmak için yapılan t-testi sonuçlarına göre, erkeklerin kızlara göre daha az saldırgan oldukları bulunmuştur. Ana-baba davranışlarıyla sosyo-ekonomik düzey arasmda anlamlı farklılıklar olup olmadığını kontrol etmek amacıyla yapılan t-testi sonuçlarında, anlamlı bir farklılığın olmadığı saptanmıştır. Anahtar Sözcükler : Saldırganlık, Ana-baba Davranışları, Sosyo-Ekonomik Düzey. SUMMARY This research is conducted to find the relation between parental manner and aggressive behavior of females and males in the adolescence period. When this relation is investigated, whether adolescent's aggressive behavior and parental child rearing manner changes according to the sex of the adolescent and parent's socio-economic level was also investigated in the relational sense. Research's universe is 487 students studying in İzmit İnkilap High School in 1999-2000 education period. Research's sample is 30 female, 30 male students, total 60 students studying in the same school. In the data gathering process of the research two scales are used. For determinig adolescents' aggressive behavior `Rosenzweig P-F Investigation`, for determining parental manner ` Parental Problems Evaluation Scale for Youth Period` are used. For data evaluation free group t-test tecnique is used. The data found is showed below: According to the results of the t-test for finding the parental manner and adolescent aggressive behavior, no significant difference found between `Insensibility and Ambiguity in Relations` dimension and adolescent's aggressive behavior. But, a significant diference is found between 'Tnharmoniousness in Parental Relations`, `Health and Social Problems`, `Economical Problems` dimensions and adolescent's aggressive behavior. According to t-test results for showing whether parental behavior differentiates according to sex, no significant difference was found in parental behavior effect betwen sexes. According to t-test done to find whether there is a significant difference between sexes in aggresive behavior, it is found that males are less aggressive than females. According to t-test done for finding whether there is a difference between parental behavior and socio-economic status, it is found that there is no significant difference. Key words: Aggressiveness, Parental Behavior, Socio-Economis Status
Collections