Örgütsel faktörlerin başarılı bilgi üretimine etkisi: Yüksek teknoloji sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
viiiÖZETBilgi ve bilgi yönetimi olguları; psikoloji, sosyoloji, yönetim ve ekonomi gibifarklı alanlarda çalışma yapanların ilgisini çekmektedir. Yönetim düşüncesindekievrime paralel olarak konuyla ilgili çalışmalar da gelişme göstermiştir. Yazıntaraması yapıldığında 1980'li yıllardan itibaren yapılan çalışmalarda, kapalı ve açıkbilgi, örgütsel yeterlilik, çalışanların bilgi ve becerileri gibi soyut kaynaklar, örgütselöğrenme, yapay zekâ gibi bilgi yönetimi paradigması ile ilgili kavramların öneçıktığı görülmektedir.Bilgi yönetimine ilişkin kavramlar ve uygulamalar özellikle sanayi sonrasıdönemde 1990'lardan sonra gelişmeye ve firmanın değerleri üzerinde etkisi olduğunainanıldığı için üzerinde önemle durulmaya başlandı.Bilgi yönetimi üzerine çalışan bazı yazarlar bilginin yönetilemeyeceğiniancak üretilebileceğini ileri sürmektedir. Buna göre, yöneticilerin bilgiyi yönetmeyeçalışmak yerine bilgi üretimini destekleyecek ortamları hazırlamaları gerekmektedir.Yönetim terimi, niteliği gereği, bilgi üretimi gibi kontrol edilemez olan veyaen azından sıkı bir denetimden zarar görecek süreçlerin kontrolünü aklagetirmektedir. Bilgi yönetiminden farklı olarak bilgi üretiminin desteklenmesi isebilginin üretilmesini olumlu yönde etkileyecek organizasyonel faaliyetler bütünüolarak tanımlanmaktadır. Bilgi üretiminin desteklenmesi, örgütsel faktörler ilesağlanabilir. Bilgi üretimini destekleyen ortamların oluşmasında şu örgütsel faktörleretkilidir; liderin tutumu, örgüt yapısı, örgüt kültürü, iletişim, teknoloji.Firmalarda bilgi üretimi kapalı ve açık bilgi arasındaki etkileşimleoluşmaktadır ve insanlar da yaratıcı eylemlilik süreçlerinde birbirleriyle etkileşimiçindedirler. Bu sayede yaratılan organizasyonel bilgi kendini sürekli yenileyen aslasonlanmayan bir süreçtir.Vestel Elektronik A.Ş., stratejik olarak yaptığı kurumsal ve örgütselçalışmalar sonucunda bilgi üretimini destekleyen ortamları oluşturmuş bu sayedefirmada organizasyonel bilgi üretiminin ve örgüt hafızasının oluşmasını sağlamıştır. ixABSTRACTThe concepts of knowledge and knowledge management attract the attentionof researchers of different fields such as psychology, sociology, management, andeconomics. In parallel with the evolution in the thought of management, the numberof studies on this topic has increased significantly. Looking over the literature, it isseen that the studies conducted after the 1980s have focused on the concepts that arerelated to knowledge management paradigm, such as tacit and explicit knowledge,organizational efficiency, abstract concepts such as employees? knowledge andskills, organizational learning, and artificial intelligence.The concepts and applications related to knowledge management have gainedimportance especially after the 1990s following the post-industry period as they werebelieved to have an impact on the values of the firm.Some writers studying on knowledge management argue that knowledge cannot be managed but created. Accordingly, managers should provide favorableenvironment that will support knowledge creation instead of trying to manage theknowledge.The concept of management connotes the control of processes that can not becontrolled, such as knowledge creation, or at least will suffer from a tight audit.Unlike the knowledge management, supporting the knowledge creation is defined asthe whole organizational activities that will positively affect the creation ofknowledge. Supporting the knowledge creation can be achieved by organizationalfactors such as leadership, organization structure, organization culture,communication, and technology.Knowledge creation in organizations occurs as a result of the interactionbetween tacit and explicit knowledge and people interacts with each other in theirprocess of creative activities. Organizational knowledge which is created accordinglytends to be a process which continually renews itself and never ends.Vestel Electronics has formed the environment that supports knowledgecreation in consequence of its strategic institutional and organizational works, andaccordingly it has ensured the achievement of organizational knowledge creation andorganization memory.
Collections