Show simple item record

dc.contributor.advisorÇukur, Cem Şafak
dc.contributor.authorSahin, Zehra
dc.date.accessioned2020-12-29T13:37:16Z
dc.date.available2020-12-29T13:37:16Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/430007
dc.description.abstractBu arastırmanın amacı, ailelerin farklı çocuk yetistirme tarzlarının ve bu tarzlarınetkiledigi düsünülen benlik-düzenleme süreçlerinin (benlik-farklılıgı ve benlik-düzenlemesüreçleri) utanç ve suçluluk kendilik-bilinci duygularıyla olan dinamik iliskisini incelemektir.Bu baglamda özellikle, utanç ve suçluluk duygularının ortaya çıkmasında çocuk yetistirmetarzları ve benlik-düzenleme farklılıklarının etkisi arastırılmıstır. Arastırmanın örneklemi,üniversite ögrencilerinden olusmaktadır. Arastırma sorularını temellendiren degiskenler(çocuk yetistirme tarzları, kendilik-bilinci duyguları ve benlik düzenleme stilleri) niteliksel veniceliksel ölçekler yoluyla ortaya çıkarılmıstır. Arastırma sonuçları, farklı kendilik-bilinciduygularının (utanç ve suçluluk) farklı çocuk yetistirme tarzları ve benlik-düzenlemefarklılıkları boyutları ile iliskili oldugunu göstermektedir. Çalısma bulguları, ilgili literatür veTürkiye kültürel özelliklerine göre tartısılmıstır.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze dynamic relationships among differentparenting styles and self-regulation processes (self-discrepancies and self-regulationstrategies), which are supposed to be related to these styles and self-conscious emotions ofshame and guilt. Especially, the effects of different parenting styles and self-regulationprocesses predicting shame or guilt tendencies have been studied in this context. The samplewas consisting of university students. The related variables (parenting styles, self-consciousemotions, self-regulation styles) were assessed through qualitative and quantitative measures.The results of the study have indicated that different self-conscious emotions of shame andguilt were related to different parenting styles and self-discrepancies. The findings of thestudy have been discussed according to the literature and Turkey?s cultural characteristics.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÇocuk yetiştirme tarzları ve benlik-düzenleme farklılıklarının kendilik-bilinci duygusal eğilimleriyle ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationship of parenting styles and self-regulation differences with on self-conscious emotional tendencies
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid9002593
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid209068
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess