İlköğretim 7. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; ilköğretim 7. sınıf matematik dersi ?Oran Orantı Ve YüzdeHesapları? ünitesinin yaratıcı drama yöntemi ile işlenişinin öğrencilerin başarı vekalıcılık düzeyine etkisi incelenmiştir.Araştırmanın örneklemi, 2005?2006 Eğitim- Öğretim Yılı Koru İlköğretimOkulu 7. sınıflardan rasgele seçilen deney grubunda 23, kontrol grubunda 21, toplam44 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmada denk kontrol gruplu ön test- son test deney deseni kullanılmıştır.Deney grubunda yaratıcı drama yöntemiyle, kontrol grubunda gelenekselyöntemlerle ders işlendikten sonra elde edilen başarıyı ölçmek üzere son-testverilmiştir. Son test uygulandıktan 15 gün sonra aynı test, öğrencilerde bilgilerinkalıcılık düzeylerini ölçmek üzere kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde istatistiksel yöntemolarak ?t? testi kullanılmıştır. Araştırmada belirlenen denencelere dayalı olarak eldeedilen sonuçlar aşağıdaki gibidir:1.Yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimyönteminin (Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme) kullanıldığıkontrol grubu öğrencilerinin, öğrenme düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlıbir fark vardır.2.Yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimyönteminin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerinin, kalıcılık düzeyleri arasındadeney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. In this research the effect of teaching ratio, proportion and percentagecalculation unit of primary School 7th grade mathematics lesson with the method ofcreative drama on the level of success and permanence has been studied.The problem sentence of the research is ?Are teaching ratio, proportion andpercentage calculations unit of primary School 7th grade with creative drama methodof any effect on the level of success and permanence of the students? ?As the research is an experimental work the sample represents the universefor this reason appointing a universe is not performed. The sample of the researchconsists of 23 students in the experiment group, 21 students in the control group 44randomly selected students from 2005-2006 Educational Year Koru Primary School7th grade in total.In the research the equality of knowledge of the 7th grade students wasmeasured with a pre-test before the ratio, proportion and percentage calculations unit.The same test was performed as the final -test to measure the success after the lessonwas taught with creative drama in the experiment group and the conventionalmethods in the control group. 15 days after the final-test was performed the same testwas performed as the permanence test to measure the level of permanence level ofthe students.T test was used as the statistical method to analyze the obtained data in theresearch.The results obtained from the trials in the research are the following:1. There is a significant difference between the levels of learning of thecontrol group students where the conventional teaching method was applied andexperiment group students where the creative drama method was applied which isin favor of the experiment group.2. There is a significant difference between the levels of permanence ofcontrol group students where the conventional teaching method was applied andexperiment group students where the creative method was applied in favor of theexperiment group.
Collections