Bilgi teknolojilerinin örgütsel yapılara etkileri; Muğla ilinde faaliyet gösteren kamu ve özel sektör kuruluşlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özellikle son yıllarda bilgi teknolojileri alanında yaşanan gelişmeler, klasik örgüt yapısı ve fonksiyonlarını önemli oranda etkilemektedir. Değişim, salt örgüt yapıları ile sınırlı kalmamakta, çalışanların rol ve görevlerinde de kökten farklılaşmalar yaratmaktadır. Hiyerarşik yapılı geleneksel örgüt yapılarından, yatay modellere doğru gerçekleşen bu değişim ile katılımcı yönetim anlayışı yaygınlaşmakta, kademe sayısı azalmakta ve bilgi çalışanları önem kazanmaktadır. Bununla birlikte, bilgi teknolojilerinin örgüt yapılarına entegre olmasıyla, geleneksel anlamda bilgi işleyicileri olarak nitelendirilen orta kademe yöneticilerinin bilgi işleme fonksiyonlarını, bilgi teknolojileri daha hızlı, daha etkin ve daha sağlıklı bir biçimde yerine getirmektedir.Bilgi teknolojileri örgütlerde iletişimin niteliğini de değiştirmektedir. Bilgi teknolojileri destekli örgütlerde doğrudan iletişime olanak sağlandığı için geleneksel hiyerarşik örgütlerde geçerli olan iletişim olumsuzlukları ortadan kalkarak mesaj filitreleme, çarpıtma ve göz ardı etme gibi sorunları yok etmektedir. Yeni bilgi akışı ve çalışma ilişkileriyle birlikte kişisel iletişimde artış sağlanmakta ve online işleyen iletişim araçları çalışanların birbirleriyle daha az yüz yüze iletişime girmelerine neden olmaktadır. Bu nedenle, bilgi teknolojilerinin anlaşılması son derece önemlidir. Bu bağlamda, bilgi teknolojilerinin örgütlerde kullanılmasıyla örgütsel yapı, yönetsel süreçler ve çalışanlar üzerindeki etkilerini belirlemek bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır.Bu çerçevede ele alınan çalışmada, konu önce teorik olarak ele alınmış, kuramsal kısım tamamlandıktan sonra, alan araştırması için kamu ve özel sektör örgütlerinden seçilen örneklem üzerine anket yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın teorik kısmında, bilgi, bilgi teknolojileri ve bilgi teknolojilerinin örgütsel yapı ve yönetsel süreçlere etkileri konuları ayrıntılı olarak incelenmiştir. Uygulama kısmında ise, kamu ve özel sektör örgütleri üzerine yapılan araştırma sonuçlarına ve değerlendirmelere yer verilmiştir. Developments in the information technologies, especially in the past few years, have been affecting the classic organizational structure and functions. While the change is not limited to organizational structures, it also creates radical changes in employees? role and functions. With the movement from traditional hierarchic organizational structures to horizontal models, the concept of participatory management is becoming widespread, number of levels is decreasing, and information workers are becoming more important. Nonetheless, with information technologies integrating into the organizational structures, information processing functions of the middle management, generally characterized as the information processors, are done faster, better, and more effectively by information technologies.Information technologies are also changing the attribute of communication in the organizations. Since the organizations supported by information technologies enable direct communication, the communication problems such as message filtering, distortion, and not taking in consideration in hierarchic organizations are eliminated. With this new information flow and work relationship, there is an increase in personal communication; and online communication tools cause employees to interact less face to face. Therefore, understanding information technologies is crucial. In this context, the usage of information technologies in organizations, organizational structure, managerial process, and impacts on employees is the main purpose of this study.In the study, the subject is first taken theoretically, and after the institutional part is completed, the survey method is applied on selected public and private sector organizations for field study. In theoretical part of the study, information, information technologies, and affects of information technologies on organizational structure and managerial process matters are studied in detail. In application part, the results and evaluation of the researches applied on public and private sector organizations are stated.
Collections