Anadolu lisesi 9.sınıf öğrencilerinin İngilizce öğreniminde güdülenmelerine olumsuz etki eden faktörler ve öğretmenlerin kullandıkları güdüleme stratejileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı İngilizce öğrenme sürecinde öğrencilerin güdülenmelerini olumsuz etkileyen faktörleri, İngilizce öğretmenlerinin güdüleme stratejilerini kullanım sıklıklarını ve öğrencilerin bu güdüleme stratejilerine ilişkin görüşlerini saptamaktır. Ayrıca çalışma öğrencilerin güdüleme stratejilerine ilişkin görüşleri ile öğretmenlerin bu stratejileri kullanım sıklıkları arası ilişkiyi ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın bir başka amacı ise öğretmenlerin kıdem yılları ile güdüleme stratejilerini kullanım sıklıkları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Böylelikle, araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda özellikle yabancı dil öğretmenlerine ve program geliştirme uzmanlarına öğrencilerin güdülenmelerini arttırmak için çeşitli yollar önermek ve onların öğrencilerin beklentilerini daha iyi anlamalarına yardımcı olmak amaçlanmıştır.Katılımcılar, Denizli ili merkez Anadolu Liselerindeki 6 Anadolu Lisesinde yer alan toplam otuz 9. sınıf şubesinden rastgele seçilen 26 şubedeki 648 öğrenci ile, bu Anadolu liselerinde görev yapan 9.sınıf deneyimi olan 38 ingilizce öğretmenidir.Bu çalışmada veri toplama aracı olarak `İngilizce Öğrenme Sürecinde Öğrencilerin Güdülenmelerini Etkileyen Olumsuz Faktörler', `Öğretmenlerin Güdüleme Stratejilerini Kullanım Sıklıkları' ve `Öğrencilerin Güdüleme Stratejilerine İlişkin Görüşleri' adlı 3 anket kullanılmıştır.Araştırmada toplanan veriler SPSS 14.0 istatistik paket programı kullanılarak frekans, ortalama, yüzde değerlerine bakılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlerin kıdem yıllarıyla uyguladıkları güdüleme stratejilerinin sıklıkları arası ilişkiyi saptamak için Ki-kare analizi yapılmıştır. Analizlerin yorumlanmasında anlamlılık düzeyi p< 0.05 olarak alınmıştır.Analiz sonucunda elde edilen bulgular öğrencilerin güdülenmelerini etkileyen en önemli olumsuz faktörlerin çoğunun eğitim durumları, okul programındaki derslerin ağırlığı, okul olanakları gibi dışsal faktörlerden kaynaklandığını ortaya çıkarmıştır. Eğitim durumları öğeleri olan öğretmenin öğretim stili, derste uyguladığı aktiviteler, değerlendirme tarzı ve yapılan quizler, ders kitabı ve sınıf ortamındaki bazı öğrencilerin ciddiyetsiz ve uygunsuz davranışlarından kaynaklanan faktörler öğrencilerin güdülenmelerini olumsuz etkilemektedir. Öğrencilerin bu unsurlar arasında en fazla olumsuz etkilendiği faktörler ise derslerde yapılan çoğu aktivitenin gerçek hayatla ilişkili olmaması, öğrencilere İngilizce iletişim kurma, konuşma olanağı vermemesi ve öğrencilerin bireysel ilerleme ve çabalarını göz ardı eden değerlendirme tarzıdır. Ayrıca içsel faktörler göz önüne alındığında öğrenciler başarısızlıktan(sınavdan düşük not alma, sınıfta uygulanan aktiviteleri gerçekleştirememe) oldukça olumsuz etkilenmektedirler.Çalışmadan ortaya çıkan diğer bir sonuç da öğretmenlerin, öğrencilerin oldukça etkili bulduğu bazı güdüleme stratejilerini derslerde yeterli sıklıkta uygulayamamalarıdır. Öğretmenler, öğretim sürecinin zevkli ve ilgi çekici olması(derslerde İngilizcenin iletişimsel yönüne odaklanan aktiviteler uygulama, ders kitabı dışında farklı, ilgi çekici konular, çeşitli görsel, işitsel materyaller kullanma vb.), öğrencilere kırıcı olmayacak şekilde olumlu geri-bildirim sağlama, öğrencilere öğrendikleri dili kullanabilme olanakları yaratma(ingilizce film izleme, anadili ingilizce olan kişilerle iletişim kurma), öğrencilerin bireysel gelişim ve çabalarını da dikkate almaya yönelik stratejileri öğrencilerin önem verdiği derecede uygulayamamaktadırlar. Öğrencilerin oldukça etkili bulduğu ve öğretmenlerin yeterli sıklıkta uyguladığı stratejiler ise öğretmenin öğrencilerle olumlu ilişkiler kurması, öğrenmeyi kolaylaştıracak stratejileri öğretmesi ve öğrencilerden ders işlenirken gelen olumlu katkıyı fark etmesi olarak saptanmıştır. Ayrıca literatürde öğrenen özerkliğini desteklemeye yönelik stratejilere verilen öneme rağmen, öğrenciler bu stratejilerin güdülenmelerinde çok fazla etkili olduğunu belirtmemişlerdir.Anketin sadece 19., 23. ve 49. maddelerine yönelik öğretmen görüşlerinin kıdem yıllarına göre farklılaştığı saptanmıştır. ? Aktiviteleri, sunum/pratik tekniklerini çeşitlendirerek dersteki monotonluğu önlerim?, ?İngilizce' nin iletişimsel yönüne odaklanan, öğrencileri gerçek hayata hazırlayan özgün aktiviteler uygularım?, ?Anlatılan konularda sorun yaşayan öğrencilere ders dışında zaman ayırarak yardımcı olurum? stratejilerini mesleki kıdemi daha az olan öğretmenlerin deneyimli öğretmenlere göre daha sık uyguladıkları saptanmıştır. The objective of this study is to investigate demotivational factors affecting students in language learning process, the frequency of teachers? motivational strategy implementations and the perceptions of students towards these motivational strategies. Additionally, the study attempted to explore the relation between the frequency of teachers? motivational strategy implementations and the perceptions of students? towards these strategies. The last important aim of the study is to suggest foreign language teachers and program development specialists the possible ways of enhancing the motivation of students and to help them understand the students? expectations better in the light of the findings obtained from this research.The participants were 648 students of 26 classes choosen randomly from total 30 9th classes of 6 Anatolian High Schools giving education in the centre of Denizli and 38 English teachers working in these schools and having 9th class experiences.In this study, 3 questionnaires named as `Demotivational Factors Affecting Students in Language Learning Process?, `The Frequency of Teachers? Motivational Strategy Implementations? and ` The Perceptions of Students towards Motivational Strategies? were used as a data gathering instrument.The data gathered from the research was evaluated using SPSS 14.0 statistical programme in terms of frequency, percantage and means. To obtain the relations between the frequency of teachers? motivational strategy implementations and their length of services, ANOVA was used. The results were evaluated with 0,05 meaning level.The findings obtained from the study revealed that the demotivational factors are mainly resulted from external factors such as learning situation (course, teacher, group specific components), the burden of other lessons included in the school programme, the lack technological facilities at schools. The teaching style of teachers, the usage of less communicative activities in classes, the strict way of evaluation of students avoiding the students? personal improvement and efforts and quizes, coursebook and dicipline problems of some students were obtained as the most demotivating factors resulted from learning situation level. Among internal factors, the students are mostly demotivated by experinces of failure (getting low marks from exams, left behind classmates, fail to do activities).The other result obtained from the study is that some strategies that the students attach great importance aren?t used in classes enough. The strategies related with stimulating and enjoyable learning process(applying communicative, real life activities, using supplementary visual and audio aids, breaking the monotony of learning etc.), giving positive feedback avoiding embarrassing students, enhancing integrative values of the languge (creating opportunities in which students can use the language they have learned, including English films in the lessons, inviting native speakers to classes), making sure that grades also reflect students? improvement and effort aren?t used to the extent the students give importance. The strategies that the teachers use enough when considered the students? perceptions are having good relations with students, teaching learning strategies and noticing and reacting to any positive contribution (e.g. comment, example) from students during classes. Also, despite the importance given to the strategies related with enhancing learner autonomy in literature, most students didn?t inform the effectiveness of these strategies.The meaningful difference between the frequency of motivational strategies and the teachers? teaching experience was obtained just in items of 19, 23 and 49. The findings revealed that the teachers having less teaching experience use the strategies of breaking the monotony of lessons by varying tasks and presentation techniques, using communicative activities and helping students out of class time more than the teachers having more teaching experience.
Collections