Ali Darmar`ın yaşamı ve yaratılarına genel bakış
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamın birinci bölümünde, Ali Darmar'm kısa biyografisi, ilk müzik çalışmaları, öğrenimi için verdiği uğraşılar ve Türkiye'ye döndükten sonra gerçekleştirdiği etkinlikler ele alınmıştır. Darmar, İstanbul Belediye Konservatuvan'ında başladığı müzik yaşamına Ferdi Statzer'den özel dersler alarak devam etmiştir. Daha sonra gittiği Ecole de Normale' de Nadia Boulanger başta olmak üzere birçok ünlü isimle çalışmış ve diploma alarak Türkiye'ye dönmüştür. Türkiye'ye döndükten sonra Bilkent Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi'nde öğretim elemanı olarak görev yapmıştır. Düzenlediği uluslararası `Ferdi ve Lili Statzer Piyano ve Keman Yarışması` ile Türkiye'nin bu alanda yer edinmesi için çaba göstermiştir. İkinci bölümde, Darmar' in dört eseri form, armoni, tonal ve makamsal yapı ile ritimsel öğeler açısından nota örnekleri verilerek incelenmiştir. Bestecinin ilk dönem eserlerinden olan `Aşkın Elinden` (1972) piyano ve şan için, Yunus Emre'nin bir şiirinden esinlenerek bestelenmiştir. İki büyük A bölmesinden oluşan eser La Kürdi sesleri ile başlar ve Re Kürdi makamı etkisinde biter. Eserde mistik bir hava hissedilir. Aym dönem eserlerinden `Kar` (1981) isimli prelüt, empresyonist (izlenimci) akımın etkisindedir. Besteci burada hafif başlayan ve tipiye dönen kar yağışını betimler. Bu eserde de Hüseyni Makamı'nın etkisi hissedilir. Rüzgarın anlatıldığı bölümde piyanoda arp taklidi görülür. İkinci dönem eserleri kapsamında incelenen `Piyano Sonatı` (1986) klasik anlayışa bağlı kalarak bestelediği bir eserdir. Birinci bölümü sonat allegrosu formundadır. Enerjik ve figüratif bir yapısı vardır. Lied formundaki ikinci bölüm mistik bir görünüm sergiler. Üçüncü bölüm modal özelliklerin yansıdığı dinamik bir tocatta'dır. Burada ritmik doku ön plandadır. Son dönem eserleri arasında incelenen `Metamorfoz` (1997) yaylı çalgılar orkestrası için yazılmıştır. Burada da empresyonist akımın etkileri görülür. Metamorfoz' da evrenin varoluşu anlatılır. Modal anlayışta yazılan eserde cluster (salkım) akorlar kullanılmıştır. Kontrbas'ların kasasına vurularak elde edilen kudüm efekti ve makamsal yapıda da tasavvuf müziği etkisi hissedilir. Eser beklenmedik bir biçimde Mi bemol majör eksen akoruyla son bulur. Çalışmamda son olarak bestecinin eserlerinin bulunduğu eser dizini de yer almaktadır. ABSTRACT In first part of my study, I dealt with short biograpy of Ali Darmar, his first musical works, his efforts for evucation and activities after returning to Turkey. Darmar started his musical carrier in Istanbul Counsil Conservatory and continued with private tutoring by Ferdi Statzer. Following these he went to Ecole de Normale and had the opportunity to work with famous names such as Nadia Boulanger. After having his diploma he came back to Turkey. After returningto Turkey, he worked at Bilkent University and Yıldız Technical University as a tutor. By arranging international `Ferdi and Lili Statzer Piano and Violin Contest` he put efforts for Turkey's name to be heard in this field. In the second, four of Darmar' s works have been studied in terms of shape, armony, melody structure and rhythmical elements by giving examples of notes. One of the composer's first works for piano and singing `Aşkın Elinden` (1972) inspired by a Yunus Emre poem. Another work of prelud from same priod `Kar` (1981) was influenced by impressionist current. In this piece composer describes a snow fall begins gently and turns in to blizzard. Influence of Hüseyni melody can be felt in this piece too. In the part where the wind is pretending to be a harp. Piano Sonat (1986) which is studied as his second period work was composed in classical understanding. First part is in the form of sonat allegro. It is in energetic and figurative structure. Second part is in the form of Lied and shows mystic motives. Third part is a dinamic toccata that reflects modal characteristics. Rhythmic motives are dominant here. His work of Metamorfoz (1997), which is considered to be in his late period. Works, is written for strings. Influence of impressionism can be seen in this work too. Metamorfoz expresses the existence of the universe. It is written in modal way and cluster tunes are used in the piece. Influence of sufi music is seen in the effect of Kudum which was made by knocking the contrabass body. This piece ends unexpectedly with Mi flat axis tune. Finally work lists of composer is included to my study.
Collections