Liderlik davranışlarının işgörenler tarafından algılanması ve işgörenlerin iş tatmini ve örgütsel bağlılık üzerine etkileri: Marmaris yöresindeki beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Liderlik, bir grup insanı belirli amaçlar etrafında toplayabilecek, bu kişileri ne yapabilecekleri konusunda harekete geçirebilecek bilgi ve yeteneklere sahip olma durumudur. Liderlik davranışı ise, liderlerin yönetsel davranışlarının, işgörenlere güven ve ilgilerinin, kişisel ve örgütsel değerleri temel alan becerilerinin ve karakteristik özelliklerinin birleşimi olarak nitelendirilebilir. Vizyoner liderlik, iletişim odaklı liderlik, katılımcı liderlik, eğitici liderlik ve otokratik liderlik yöneticilerin sergiledikleri temel liderlik davranışlarıdır. Emek yoğun bir sektör olan konaklama endüstrisinde, yöneticilerin liderlik davranışlarının, konaklama işletmelerinde çalışan iş görenlerin iş tatmini ve örgütsel bağlılığı üzerinde belirgin etkileri mevcuttur. Yöneticiler, uygun liderlik davranışlarını kullanarak iş gören iş tatminini, örgütsel bağlılığını etkileyebilir.Bu tezde, öncelikle liderlik, iş tatmini ve örgütsel bağlılık konuları kuramsal olarak incelenmiştir. Daha sonra bu kuramsal bilgilerden yararlanılarak, Türkiye'nin önemli turizm merkezlerinden biri olan Muğla iline bağlı Marmaris ilçesinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin, vizyoner, katılımcı, otokratik, eğitici ve ilişki odaklı olmak üzere liderlerin sergiledikleri beş temel liderlik davranışını ne düzeyde algıladıkları ve bu algılarla, iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada beş yıldızlı otel yöneticilerinin liderlik davranışlarını belirlemeye ve işgörenlerin iş tatminini ve örgütsel bağlılığını ölçmeye yönelik sorulardan oluşan iki bölümlü bir anket formu kullanılmıştır. Bu anket çalışması sonucunda elde edilen veriler SPSS yardımıyla analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, söz konusu otel işletmelerinde vizyoner, katılımcı, eğitici ve ilişki odaklı liderlik kapsamındaki davranış boyutlarının işgörenler tarafından birbirine yakın ve yüksek düzeyde algılandığı; otokratik liderlik davranışı boyutunun daha az derecede algılandığı görülmektedir. Ayrıca, vizyoner, katılımcı, eğitici ve ilişki odaklı liderlik davranışları ile iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasında pozitif ilişki olduğu; otokratik liderlik davranışı ile iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Leadership is composition of attributes, abilities and capabilities that will come together a group of people for specific purposes, and activate them toward these purposes. Leader is a person who organizes, motivates and encourages employees for success of business. Managers have wide range of leadership behaviors and styles in organizations. Leadership style can define as composition of managerial behaviors, characteristics, abilities, communication style with employees, stakeholders and organizational environment. Common leadership styles are autocratic, participative, relationship-oriented, visionary, coaching leadership. There are specific impacts of leadership styles on employees? job satisfaction and commitment in accommodation industry that is labor oriented work. The success of the accommodation businesses that produce emotional products and services for people, is dependent on efficiency and quality of employees. If employees have satisfaction and commitment with their work, they work with enthusiasm for business objectives. In recently studies? results emphasize that employee satisfaction in long term provide consumer satisfaction.This study investigated to how various leadership behaviors (autocratic, participative, relationship-oriented, visionary, coaching leadership behaviors) effect the level of job satisfaction and commitment. Two group of questionnaires will be used for clarify leadership style and job satisfaction level in research. The data collected from employees of five star hotels in Marmaris and analyzed with SPSS system. According the findings, the dominant leadership behaviors of managers in Marmaris were participative, relationship-oriented, visionary and coaching leadership behavior. Furthermore, While, participative, relationship-oriented, visionary and coaching leadership behaviors have high correlation with job satisfaction and commitment, an autocratic leadership behavior have no correlation with this variables.
Collections