Toplumsal dayanışmanın sağlanmasında eğitimin işlevi: Emile Durkheim ve Ziya Gökalp`in görüşlerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Fransız sosyologu Emile Durkheim ve Türk düşünürü Ziya Gökalp'in toplumsal dayanışmanın sağlanmasında eğitimin işlevi konusundaki görüşlerinin karşılaştırmalı olarak incelenerek, aralarındaki benzerliklerin ve farklılıkların ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Bu metotta, dokümanlar, ders kitapları, makaleler, gazeteler, romanlar, güncel makaleler, politik söylevler olabilmektedir. Bu çalışmada, Durkheim ve Gökalp hakkındaki birincil ve ikincil kaynaklar amaca uygun şekilde incelenmiştir. Bu kaynaklardan elde edilen verilerden hareketle, toplumsal dayanışmayı sağlamada eğitimin işlevi konusunda Durkheim ve Gökalp'in görüşleri karşılaştırılmış, aralarındaki benzerlikler ve farklılıklar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.Sonuç olarak, Gökalp'in Durkheim'ın görüşlerinden etkilendiği; bu görüşlerin Atatürk ve Cumhuriyete etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, Gökalp ile Durkheim'ın eğitimin amacına, içeriğine ve türlerine ilişkin görüşleri karşılaştırılmış, aralarında bazı benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Her iki düşünür de, eğitimin amacını, toplumsal dayanışmanın sağlanması olarak görmüşlerdir. Bu amacın gerçekleştirilmesi için, kültürel değerlerin çocuklara aktarılması gerektiğini ileri sürmüşlerdir. Bunun da formal ve informal eğitim yoluyla olması gerektiğini vurgulamışlardır. Ayrıca her ikisi de dini, toplumsal dayanışmayı sağlayan bir araç olarak görmüşlerdir. Yurttaşlık eğitimi hakkında bu iki düşünürün görüşleri karşılaştırıldığında, Durkheim'ın toplumsallığı vurgulayan bir düşünür olmasına rağmen, yurttaşlık ahlakına daha bireyci bir bakış açısı sergilediği görülmüştür. Gökalp ise, demokrasi ve yurttaşlık konusunu, toplumsal bir açıdan ele almış ve Durkheim'a göre daha yalın bir açıdan incelenmiştir. This study aims to compare and contrast the views of Freanch Sociologist Emile Durkheim with those of Turkish philosopher Ziya Gökalp on the function of education in bringing about social solidarity.Document analysis, which is a type of qualitative research method, has been used in this study. The documents mentioned include course books, scientific articles, newspapers, novels, articles, and political allocutions. Primary and secondary sources related to Durkheim and Gökalp have been analyzed in accordance to the aim of the study. Views of Durkheim and Gökalp on the function of education in social solidarity have been elicited from these sources and a contrastive analysis has been done in order to find out the similarities and differences between Durkheim?s and Gökalp?s points of view.The results reveal that Durkheim influenced Gökalp?s viewpoint and that Gökalp?s views effected Atatürk and Republic. In addition, certain similarities and differences related to the aim, content, and method of education have been found when the views of Durkheim and Gökalp were compared and contrasted. Both intellectuals viewed the aim of education as maintaining the social solidarity. Both proposed that it is necessary to transmit the cultural values to children in order to achieve this aim. This, in turn could only be done through formal and informal education according to both. Moreover, both viewed religion as one of the ways of maintaining social solidarity. When their views of civics education were compared and contrasted, it was seen that although Durkheim emphasizes socialism, his views about civics are more individualistic. On the other hand Gökalp sees civics and democracy from a more socialistic and simplistic viewpoint.
Collections