Lise öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile Problem çözme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelemektirBu çalışma betimsel yöntem kullanılarak yapılmıştır. Araştırma, amacına uygun olarak 2007-2008 bahar döneminde Muğla il merkezindeki Muğla Merkez Turgut Reis Lisesi, Anadolu Lisesi, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi, Fen Lisesinde öğrenim gören ve tesadüfî küme örnekleme seçimi ile 320 öğrenci üzerinde (137 kız; 183 erkek) gerçekleştirilmiştir.Araştırmada Bilgi Toplama Formu, Bar-on Duygusal Zekâ Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Veri analizleri için SPSS/ WINDOWS 14.0 programı kullanılmıştır. Gruplar arası farkı belirlemek için `t testi' ve `varyans analizi', Duygusal Zekâ ve Problem Çözme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek için `korelasyon' kullanılmıştır.Araştırma bulguları lise öğrencileri için duygusal zekânın alt boyutlarından ?stres yönetimi? üzerinde cinsiyetler; ?uyum? üzerinde ebeveyn tutumları; ?kişisel boyut?, ?uyum? ve ?genel ruh hali? üzerinde okul türleri; ?uyum? üzerinde sınıf düzeyleri; problem çözme alt boyutlarından ?aceleci yaklaşım? üzerinde ebeveyn tutumları; ?aceleci yaklaşım?, ?düşünen yaklaşım? ve ?değerlendirici yaklaşım? üzerinde okul türleri arasında farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Duygusal zekâ ve problem çözme becerileri arasında düşük düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır.Araştırmanın sonuçları, önceki bulgular ışığında duygusal zekâ ve problem çözme kapsamında başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.Anahtar Sözcükler: Duygusal zekâ, problem çözme, lise öğrencileri. The aim of this study is to investigate the relationships between emotional intelligence levels and problem solving skills of high school students. Gender, school type, grade, parenting styles and socio-economic status were also searched in this context.In this study, the general search model was adopted. The sample set of the research was taken from the high schools in Mugla by the random set sampling method. The participants were 320 students (137 girls; 183 boys) who participated in the study voluntarily.Main instruments are Personal Information Form, Bar-On Emotional Quotient Inventory and Problem Solving Inventory. SPSS for WINDOWS was used for data analyses. The group differences were tested by t-test and F statistics. Correlational statistics were also employed to search for relationships between emotional intelligence levels and problem solving skills.The findings showed that there is a difference between the gender according to the scores of the high school students, boys have higher scores on stress management subdimension; students with democratic parenting styles have higher scores on adaptability subdimension; Anatolian Teacher High School students have higher scores on personal dimension, adaptability, and general mood subdimensions; 11th grades have higher scores on adaptability subdimension of emotional intelligence.The findings also showed that there is a difference between the parenting styles according to the scores of the high school students, protective parenting styles have higher scores on impetuous approach; General High School students have higher scores on impetuous approach and Anatolian Teacher High School students have higher scores on thinking and evaluating approach of problem solving skills.The results are discussed in the light of previous findings and in the context of emotional intelligence and problem solving skills, conducting future research for implications as well.Key-words: emotional intelligence, problem solving skills, high school students.
Collections