İlköğretim okullarının kurum denetiminde karşılaşılan sorunlara ilişkin müfettiş ve okul müdürü görüşleri (Muğla ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı: Muğla ili ilköğretim okullarının kurum denetiminde karşılaşılan sorunları, okul müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin görüşlerine dayalı olarak tespit etmektir.Araştırma tarama modelindedir. 2007-2008 öğretim yılında Muğla ilinde 78 merkez ilköğretim okulu müdürü ile 34 ilköğretim müfettişi bulunmaktadır. Araştırmanın verileri 75 ilköğretim okulu müdürü ve 30 ilköğretim müfettişinden toplanmıştır. ?Muğla İli İlköğretim Okullarının Kurum Denetiminde Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Müfettiş ve Okul Müdürü Görüşleri Anketi? uygulanmıştır. Veri toplama aracının güvenirliği Cronbach Alfa kat sayısı ile hesaplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 15 paket programıyla çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama gibi betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Ayrıca ikili karşılaştırmalar için t-Testi (Independent Samples t-Test) kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda ilköğretim müfettişleri ve müdürlerin denetim öncesinde, denetim sırasında, denetim sonrasında sorunlar yaşadığı saptanmıştır ve özetle şu sonuçlara ulaşılmıştır:(1)Okul müdürleri ve ilköğretim müfettişleri denetim öncesinde kurum denetimine ayrılan süresinin az olmasına ilişkin sorun yaşamaktadır. Ancak kurum denetimi sırasında ilköğretim müfettişleri, müdürlere göre zaman baskısını daha çok hissetmektedirler.(2)Bir önceki denetimler müfettişler tarafından izlenememektedir. Bu durum kurum denetiminin sürekliliğinin sağlanamamasına neden olmakta ve denetimi sadece durum tespitinden ibaret kılmaktadır.(3) Denetim öncesi müfettişlerin görev bölümü yaparak her birinin ayrı alanları denetlemediği sonucuna ulaşılmıştır. Müfettiş sayısının yetersiz olmasına bağlı olarak bu sorunu ilköğretim müfettişleri okul müdürlerine oranla daha fazla yaşadığı saptanmıştır.(4)Denetim sırasında müfettişlerin okul müdürlerin makam masasına oturması sorununa ilişkin değerlendirmede okul müdürleri ve müfettişler arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.(5)İlköğretim müfettişleri ve müdürleri yöneticilerin müfettişten mesleki rehberlik istememesi sorununa ilişkin değerlendirmede anlamlı farklılık göstermektedir. Okul müdürleri müfettişlere oranla bu sorunu daha fazla yaşamaktadır.(6) İlköğretim müfettişleri ve okul müdürleri, yöneticinin denetim sırasındaki olumsuz tutum ve davranışları sorununa ilişkin değerlendirmelerde anlamlı bir farklılık göstermektedir. İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere göre daha fazla yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır(7) İlköğretim müfettişleri ve okul müdürlerin yöneticinin mesleki yeterliliğinin eksikliği sorununa ilişkin değerlendirmeleri de anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere oranla daha fazla hissetmektedir.(8) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Okul yöneticisinin de kurumdaki etkinlikleri izleme ve değerlendirme görevinin olması? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere oranla daha fazla yaşamaktadırlar.(9) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Denetim sonrasında önerilen düzeltici ve geliştirici önlemlerin daha sonra izlenmemesi? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere göre daha fazla hissetmektedirler.(10) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Teftiş tebliğ defterine yazılmış olanların yöneticiler tarafından yerine getirilmemesi? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir. İlköğretim müfettişlerinin bu sorunu okul müdürlerine göre daha fazla yaşadığı saptanmıştır.(11) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Kurumlarda müfettiş sayısının iş hacmine göre az olması? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim Müfettişleri bu sorunu müdürlere göre daha fazla hissettiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kurum denetimi, ilköğretim müfettişi, okul müdürü.The aim of this research is to find out the problems met at the primary schools' inspection through the school headmasters' and the primary school inspectors' view.The researched method used was survey of all 78 county and towns centre `s primary school headmasters and 34 primary school inspectors working in Mugla in 2007-2008 education year. But the data has been taken from 75 headmasters and 30 inspectors. ? The Questionaire about the Headmasters and the Inspectors' Views on the Institution Inspection? is performed. This instrument's reliability is measured by Cronbach Alpha. The collected data is analysed with SPSS 15 programme. Descriptive statistical techniques such as percentage, frequency, arithmetic mean are used to analyse the data. Besides for the dual comparison Independent Sample t-test is used.As a result of the research it is stated that Primary school headmasters and inspectors have problems before, during and after the inspection. The data taken from the explanatory study can be summarized like this:1-The primary school headmasters and the inspectors have some problems about the shortness of the time allowed for the inspection. The inspectors feel the pressure of this more than the masters.2-The previous inspections can't be followed by the same inspectors. So the continuity isn't supplied. The inspection remains only as a determination of the circumstance.3-It is presented that inspectors don't inspect different fields by making duty distribution. Depending on the deficiency of the inspector number, inspectors have this problem more.4-A meaningful difference has been found about the inspectors' taking the chair of the headmasters during the inspection.5-Primary school inspectors show difference to headmasters to their reluctance to take professional guidance. This problem is related to headmasters more.6-The headmasters show negative attitudes. The inspectors affect from this problem more. So this creates a differences7-There is also a meaningful difference at the evalution on the lackness of the headmasters professional sufficienciesInspectors feel that more.8-The headmasters also have the duty on following and evaluating the instutition acivities. The inspectors live this problem more9-They show difference about the following the improving suggestions after the inspection The inspectors have this more.10-The subject about not to do what has been written on the inspection comminique notebook differs.The inpectors have this more.11-The number of the inspection is less while comparing the number of the work. There is also difference about this. The inspectors feel this problem more.Key Words: Institution inspection, primary school inspector, school headmaster. Bu araştırmanın amacı: Muğla ili ilköğretim okullarının kurum denetiminde karşılaşılan sorunları, okul müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin görüşlerine dayalı olarak tespit etmektir.Araştırma tarama modelindedir. 2007-2008 öğretim yılında Muğla ilinde 78 merkez ilköğretim okulu müdürü ile 34 ilköğretim müfettişi bulunmaktadır. Araştırmanın verileri 75 ilköğretim okulu müdürü ve 30 ilköğretim müfettişinden toplanmıştır. ?Muğla İli İlköğretim Okullarının Kurum Denetiminde Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Müfettiş ve Okul Müdürü Görüşleri Anketi? uygulanmıştır. Veri toplama aracının güvenirliği Cronbach Alfa kat sayısı ile hesaplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 15 paket programıyla çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama gibi betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Ayrıca ikili karşılaştırmalar için t-Testi (Independent Samples t-Test) kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda ilköğretim müfettişleri ve müdürlerin denetim öncesinde, denetim sırasında, denetim sonrasında sorunlar yaşadığı saptanmıştır ve özetle şu sonuçlara ulaşılmıştır:(1)Okul müdürleri ve ilköğretim müfettişleri denetim öncesinde kurum denetimine ayrılan süresinin az olmasına ilişkin sorun yaşamaktadır. Ancak kurum denetimi sırasında ilköğretim müfettişleri, müdürlere göre zaman baskısını daha çok hissetmektedirler.(2)Bir önceki denetimler müfettişler tarafından izlenememektedir. Bu durum kurum denetiminin sürekliliğinin sağlanamamasına neden olmakta ve denetimi sadece durum tespitinden ibaret kılmaktadır.(3) Denetim öncesi müfettişlerin görev bölümü yaparak her birinin ayrı alanları denetlemediği sonucuna ulaşılmıştır. Müfettiş sayısının yetersiz olmasına bağlı olarak bu sorunu ilköğretim müfettişleri okul müdürlerine oranla daha fazla yaşadığı saptanmıştır.(4)Denetim sırasında müfettişlerin okul müdürlerin makam masasına oturması sorununa ilişkin değerlendirmede okul müdürleri ve müfettişler arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.(5)İlköğretim müfettişleri ve müdürleri yöneticilerin müfettişten mesleki rehberlik istememesi sorununa ilişkin değerlendirmede anlamlı farklılık göstermektedir. Okul müdürleri müfettişlere oranla bu sorunu daha fazla yaşamaktadır.(6) İlköğretim müfettişleri ve okul müdürleri, yöneticinin denetim sırasındaki olumsuz tutum ve davranışları sorununa ilişkin değerlendirmelerde anlamlı bir farklılık göstermektedir. İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere göre daha fazla yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır(7) İlköğretim müfettişleri ve okul müdürlerin yöneticinin mesleki yeterliliğinin eksikliği sorununa ilişkin değerlendirmeleri de anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere oranla daha fazla hissetmektedir.(8) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Okul yöneticisinin de kurumdaki etkinlikleri izleme ve değerlendirme görevinin olması? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere oranla daha fazla yaşamaktadırlar.(9) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Denetim sonrasında önerilen düzeltici ve geliştirici önlemlerin daha sonra izlenmemesi? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim müfettişleri bu sorunu müdürlere göre daha fazla hissetmektedirler.(10) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Teftiş tebliğ defterine yazılmış olanların yöneticiler tarafından yerine getirilmemesi? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir. İlköğretim müfettişlerinin bu sorunu okul müdürlerine göre daha fazla yaşadığı saptanmıştır.(11) İlköğretim müfettişleri ve müdürlerin ?Kurumlarda müfettiş sayısının iş hacmine göre az olması? sorununa ilişkin değerlendirmeleri anlamlı bir farklılık göstermektedir İlköğretim Müfettişleri bu sorunu müdürlere göre daha fazla hissettiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kurum denetimi, ilköğretim müfettişi, okul müdürü.The aim of this research is to find out the problems met at the primary schools? inspection through the school headmasters? and the primary school inspectors? view.The researched method used was survey of all 78 county and towns centre `s primary school headmasters and 34 primary school inspectors working in Mugla in 2007-2008 education year. But the data has been taken from 75 headmasters and 30 inspectors. ? The Questionaire about the Headmasters and the Inspectors? Views on the Institution Inspection? is performed. This instrument?s reliability is measured by Cronbach Alpha. The collected data is analysed with SPSS 15 programme. Descriptive statistical techniques such as percentage, frequency, arithmetic mean are used to analyse the data. Besides for the dual comparison Independent Sample t-test is used.As a result of the research it is stated that Primary school headmasters and inspectors have problems before, during and after the inspection. The data taken from the explanatory study can be summarized like this:1-The primary school headmasters and the inspectors have some problems about the shortness of the time allowed for the inspection. The inspectors feel the pressure of this more than the masters.2-The previous inspections can?t be followed by the same inspectors. So the continuity isn?t supplied. The inspection remains only as a determination of the circumstance.3-It is presented that inspectors don?t inspect different fields by making duty distribution. Depending on the deficiency of the inspector number, inspectors have this problem more.4-A meaningful difference has been found about the inspectors? taking the chair of the headmasters during the inspection.5-Primary school inspectors show difference to headmasters to their reluctance to take professional guidance. This problem is related to headmasters more.6-The headmasters show negative attitudes. The inspectors affect from this problem more. So this creates a differences7-There is also a meaningful difference at the evalution on the lackness of the headmasters professional sufficienciesInspectors feel that more.8-The headmasters also have the duty on following and evaluating the instutition acivities. The inspectors live this problem more9-They show difference about the following the improving suggestions after the inspection The inspectors have this more.10-The subject about not to do what has been written on the inspection comminique notebook differs.The inpectors have this more.11-The number of the inspection is less while comparing the number of the work. There is also difference about this. The inspectors feel this problem more.Key Words: Institution inspection, primary school inspector, school headmaster.
Collections