Toplumsal cinsiyet bağlamında gençlerin şiddet davranışları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gençlik şiddeti Türkiye'de önemli bir toplumsal problem haline gelmiştir. Gençlerin şiddet davranışlarını etkileyen birçok yapısal ve bireysel düzeyde faktör tartışılmaktadır. Bu çalışmada yalnızca gençlerin şiddet davranışlarını öğrenmelerinde etkili olan mikro faktörler üzerinde durulmuştur. Bundan dolayı, çalışmada şiddet davranışlarının öğrenilmesi birincil gruplarla etkileşim aile ve arkadaş grubuyla etkileşim gibi üzerinden tartışılmıştır. Spesifik olarak, gençler şiddet davranışlarını olumlayan tanımlarını, bu birincil gruplarla etkileşim ile öğrenmekte ve şiddet davranışlarına yönelmektedir. Üstelik, bu öğrenme süreci toplumsal cinsiyet ve sosyo-ekonomik statüye göre değişmektedir. Bu çalışmanın amacı, genç kadın ve erkekler ile alt ve orta sosyo-ekonomik statüdeki gençlerin şiddet davranışlarına yönelmelerinde aile ve arkadaş grubunun nasıl bir etkide bulunduğunu açıklamaktır. Bununla ilişkili olarak çalışmada bazı faktörler üzerinde durulmuştur. Bunlar; gençlerin, aile ve arkadaş grubunun şiddetle ilişkili tanımları, gençlerin ebeveynleri ve arkadaşlarının şiddet davranışları, gençlerin ebeveynlerinin çocuk yetiştirme teknikleri ve toplumsal cinsiyet rolleridir. Bu amaçla Muğla ilinde ortaöğrenim kurumlarında okuyan 444 tane gençten veri toplanmıştır. Araştırma sonuçları çalışmanın ana hipotezlerini destekler niteliktedir. Gençlerin, ebeveynlerinin ve arkadaş gruplarının şiddeti olumlayan tanımları ve davranışları şiddet davranışlarını öğrenmelerinde etkili olmaktadır. Gençlerin şiddet davranışlarının toplumsal cinsiyete göre farklılaşmasında; geleneksel toplumsal cinsiyet rolleri etkilidir. Ebeveynlerinin denetimlerinin düşüklüğü ve çocuk yetiştirme pratiklerinden olan dayakla disiplini kullanmaları, gençlerin şiddet davranışlarını öğrenmelerinde etkili olduğu görülmüştür. Youth violence is becoming an important problem in Turkey. There are discussions about various structural and individual level factors affecting violent behavior of youth. This study has focused only the micro processes influencing the learning processes of violent behavior. Therefore, it is argued that violent behavior is learned through the interaction within the primary groups such as family and friends. More specifically, youth have learned the definitions about the approval of violent behavior in these intimate groups affecting the possibility of committing violent act. Furthermore, this learning process differs based on gender and SES. The goal of this study is to explain how family and friends have affected violent behaviors of girls and boys and of youth lower and middle SES. Some of the factors examined in this study are; the definitions of violent behavior of youth, parents and friends, violent behavior of parents and friends, parenting techniques and gender roles. The data is gathered from 444 high school students in Mugla. The results have supported the main hypotheses of the study. Favourable definitions of violence and violent behaviors of youths, parents and peer groups has affected to learn violent behavior. The differences of the youths violent behaviors according to gender; has been affected by the traditional gender roles. The lowest social controls of parents and the using of the violence like a discipline?s technic; has affected to learning of violent behavior.
Collections