Oyunlaştırma yoluyla işlenen şiirlerde parçalarüstü birimlerin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; deney ve kontrol grubu olmak üzere iki öğrenci grubuyla çalışılmış, ilgili öğrencilerin sesli okuma becerileri, vurgu, ton, ezgi gibi parçalarüstü birimler açısından lâboratuvar ortamında incelenmiş ve birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin, duygu dünyasını yansıtan parçalarüstü birimlerden vurgu, ton ve ezgiyi sesli şiir okuma esnasında doğru olarak yansıtıp yansıtamadıklarını tespit etmek ve öğrencilere sesli şiir okuma becerisinin nasıl kazandırılabileceği konusunda önerilerde bulunmak, araştırmanın temel amacıdır.Araştırmanın evrenini, Muğla ilindeki Menteşe İlköğretim Okulunun 7. sınıfında okuyan öğrenciler; örneklemini, evreni oluşturan öğrenciler arasından yansız (random) örnekleme ile seçilen ve yansız (random) örnekleme ile beş şiir grubuna bölünen, yirmişer kişilik deney ve kontrol grubu öğrencilerinin şiir okumaları oluşturmaktadır.Araştırmada, öğrencilerin seviyelerine uygun olarak seçilen şiirler, ön çalışmada öğrenci gruplarına hazırlıksız olarak okutulmuştur. Son çalışmada ise, deney grubuna, ?Özgün Metinle Oyunlaştırma? çalışmaları; kontrol grubuna, ? Doğaçlama Oyunlaştırma? çalışmalarına göre şiir açıklanma çalışmaları yaptırılmış ve en sonunda şiirler deney ve kontrol grubundaki öğrencilere tekrar okutulmuştur. Okumalar çeşitli ses analizleri yapabilen Cool Edit Pro programıyla kaydedilmiş; prosodik unsurları çözümleyici Praat 3.8.47 programıyla frekans bakımından incelenerek, vurgu ve tonlar değerlendirilmiştir. Çıkan sonuçlar öğretmen tarafından yapılan okumalarla karşılaştırılmıştır. Böylelikle, öğrencilerin, şiirin anlam bütünlüğü çerçevesinde üretilmesi gereken vurgu ve tonlamaları yapıp yapmadıkları tespit edilmeye çalışılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencilerinin ilk okumalarına göre sesli okumada, kelime-anlam ve öbek-anlam ilişkisini parçalarüstü birimlerden olan tonlarla doğru olarak yansıtma düzeylerinde artışlar görülürken, vurguları yansıtma düzeylerinde değişiklik olmamıştır.Kontrol grubu öğrencilerinin ilk okumalarına göre sesli şiir okumada, kelime-anlam ve öbek-anlam ilişkisini parçalarüstü birimlerden vurguları doğru olarak yansıtma düzeylerinde artış görülürken, tonları yansıtma düzeylerinde değişiklik olmamıştır. In this study, it was studied with two groups of students, as the control and the experiment groups and reading aloud skills of these mentioned students were observed and compared with each other in a laboratory setting in relation to supra-segmental units such as stress, tone and pause. The main purpose of the study is to determine whether the students can accurately reflect the supra-segmental units such as stress, tone and pause that have psychological characteristics in their reading aloud and thus, make suggestions about how to improve the reading aloud skill of the students.Menteşe Primary School seventh grade students; twenty-person control and experiment group students selected by impartial exemplification with-in these students which forms its universe and exemplification constitude the universe of this study. In the study, the sudents were impromptu made to read the poems, selected appropriate to the students? level. The collected data by getting the students and an expert to read the texts selected as suitable to the level of the students. In the last study first year students studied reading poems according to the `Dramatization with an Authentic Text` and graduates studied it according to `Impromptu Dramatization`. The readings recorded with Cool Edit Pro software program that can make various voice analyses, were evaluated via the same program and pauses were detected. They were evaluated in terms of frequencies by means of Praat 3.8.47 program that can analyze the prosodic elements. The findings obtained as a result of the evaluations were first compared with the information belonging to the expert; in this way, the achievement levels of the first-year students and graduates were separately found; the findings obtained were compared with each other.According to the study findings, while the level of accurately reflecting the world-meaning and phrase-meaning relationships via tones is high, though not at the required level, for the first-year students and graduates of the Turkish language teaching department, their level of accurately reflecting word-meaning and phrasemeaning via stress is the same.While the achievement level of the graduate students to use the stresses in correct places by drawing the borders of the sentence units within the context of word-meaning and phrase-meaning relationships during the reading aloud is high, the achievement level of the first-year students is the same.
Collections