Şiirde resimleme sonrası ezgi üretimi ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; deney ve kontrol grubu olmak üzere iki öğrenci grubuyla çalışılmış, ilgili öğrencilerin sesli okuma becerileri, vurgu, ton, ezgi gibi parçalarüstü birimler açısından lâboratuvar ortamında incelenmiş ve birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin, duygu dünyasını yansıtan parçalarüstü birimlerden vurgu, ton ve ezgiyi sesli okuma esnasında doğru olarak yansıtıp yansıtamadıklarını tespit etmek ve öğrencilere sesli okuma becerisinin nasıl kazandırılabileceği konusunda önerilerde bulunmak, diğer öğretim yöntemleriyle birlikte resimleme etkinliğinin kullanımına ağırlık vermek araştırmanın temel amacıdır.Arastırmanın evrenini, Muğla ilindeki Kocamustafendi İlköğretim Okulunun 6. sınıfında okuyan öğrenciler; örneklemini, evreni oluşturan öğrenciler arasından yansız örnekleme ile seçilen yirmişer kişilik deney ve kontrol grubu öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırmada, öğrencilerin seviyelerine uygun olarak seçilen şiir, ön çalışmada öğrenci gruplarına hazırlıksız olarak okutulmuştur. Son çalışmada ise, deney grubuna, resimleme çalışmaları; kontrol grubuna, gelenekli yönteme göre şiir açıklanma çalışmaları yaptırılmış ve en sonunda şiir bütün öğrencilere tekrar okutulmuştur. Okumalar çeşitli ses analizleri yapabilen Cool Edit Pro programıyla kaydedilmiş; prosodik unsurları çözümleyici Praat 3.8.47 programıyla frekans bakımından incelenerek, vurgu ve tonlar değerlendirilmiştir. Çıkan sonuçlar öğretmen tarafından yapılan okumalarla karşılaştırılmıştır. Böylelikle, öğrencilerin, şiirin anlam bütünlüğü çerçevesinde üretilmesi gereken vurgu ve tonlamaları yapıp yapmadıkları tespit edilmeye çalışılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, deney grubu öğrencilerinin ilk okumalarına göre sesli okumada, kelime-anlam ve öbek-anlam ilişkisini parçalarüstü birimlerden vurgu ve tonlarla doğru olarak yansıtma düzeylerinde artışlar tespit edilmiştir.Kontrol grubu öğrencilerinin ilk okumalarına göre sesli okumada, kelime-anlam ve öbek-anlam ilişkisini parçalar üstü birimlerden tonlarla ve vurgularla doğru olarak yansıtma düzeylerinde düşüşler görülmektedir. In this study, students? phonetic reading abilities in terms of emphasis and intonation have been examined and compared in laboratory environment. The experiments have been conducted on control and test groups.The main goal of this study is to designate whether students can do phonetic reading by fulfilling all requirements of it including emphasis and intonation; and to provide solutions on bringing students to this ability.The experiments have been carried out on 6th grade students from Kocamustafendi Elementary School, which serves as total field under survey for this research. Sample set consists of control and tests groups, each consisting of twenty students and chosen by unbiased sampling.In the experiments, one poem that is convenient for 6th grade students is selected. In the initial study, the poem was recited by all students without being practiced. In the final study, students in test group have been trained by illustration and students in control group have been trained by traditional method by explaining the poem. The poem was recited by control and test groups and recitations were recorded by Cool Edit Pro software program which can perform detailed phonetic analysis. Tunes and emphases in recitations were examined by Praat 3.8.47 program that comes with the capability to parse and analyze prosodic features. The results were compared by the recitations made by the teacher. In this way, it has been tested whether students can successfully perform emphasis and intonation in their recitations considering the context of the poem.In the results it has been observed that students in test group showed better performance in their final recitation regarding their intonation to convey the meaning of words and word groups. However, there hasn?t been observed any significant difference in their ability to emphasis. In control group, students? ability to emphasis and intonation both declined as compared to their initial recitations.
Collections