Konaklama işletmelerinde algılanan liderlik ile iş doyumu ilişkisi ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Liderlik, örgüt ve yönetim yazınında en sık araştırılan konuların başında gelmesine rağmen, hakkında kesin yargılara varılamaması nedeniyle ilginç bir çalışma alanı olma özelliğini sürdüren bir konudur. İşletmelerde liderlik, bireysel ve örgütsel sonuçları olan bir süreci ifade etmektedir. Liderliğin bireysel sonuçlarının başında, işgörenlerin iş doyumu gelmektedir. Liderlik; lider, izleyenler ve çevresel faktörlerin bileşiminden oluşan karmaşık bir süreci ifade etmektedir. Liderlik sürecini açıklamaya çalışan teorilerden durumsal liderlik teorileri, her farklı durum karşısında, farklı liderlik davranışının sergilenmesi gerektiğini ileri sürmektedir. İşletmelerde liderlik davranışının, işgörenlerin iş doyumunu etkilemesi nedeniyle, etkin liderliğin nasıl olması gerektiği önemli bir araştırma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, işgörenlerin algıladıkları liderlik davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişki, durumsal bir liderlik teorisi olan yol-amaç teorisi temelinde açıklanmaya çalışılmıştır. Yol-amaç teorisi, liderlik davranışlarının işgörenlerin özelliklerine ve çevresel faktörlere göre farklılık göstermesi ve bu yolla işgörenlerin iş doyumunun ve performanslarının arttırılmasını sağlamaya yönelik bir teoridir. Bu çalışmada algılanan liderlik davranışları ile işgörenlerin iş doyumu arasındaki ilişki ?deneyim? durumsal değişkeni altında incelenmektedir. Çalışma, Muğla İlindeki 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışan orta kademe yöneticiler üzerinde yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre, konaklama işletmelerinde en yüksek oranda algılanan liderlik davranışı görev odaklı liderlik davranışı olduğu bulgulanırken, işgörenlerin insan odaklı liderlik davranışı algıladıklarında ve işletme içindeki hizmet süreleri arttıkça genel iş doyumlarının arttığı bulgulanmıştır. Diğer taraftan, deneyimin algılanan liderlik davranışı ile işgörenin iş doyumu arasındaki ilişkiye aracılık etmediği bulgulanmıştır. Leadership, despite being one of the most researched area in organization and management literature, is still an interesting research topic as there hasn?t been a concrete judgment on it. In organizations, leadership is defined as a process which has individual and organizational results. Employee?s job satisfaction is the primary matter among individual results of leadership. Leadership indicates a complicated process in which the leader, the observers and environmental factors are involved. Situational leadership theory, which tries to explain leadership process, claims that different leadership behaviors are shown under different circumstances. Because leadership behaviors in organizations affect employee?s job satisfaction, the question ?How Affective Leadership Should Be? comes forwards as an important research area. In this study, the relationship between employee?s job satisfaction and perceived leadership behavior is tried to be explained on the grounds of path-goal theory which is a situational leadership theory. Path-goal theory in which leadership behavior differs according to employee?s traits and environmental factors, aims to boost employee?s job satisfaction and performance in this way. In this study the relationship between perceived leadership behavior and employee?s job satisfaction is analyzed under ?experience? variable which is a situatioanl variable.This research was conducted on the middle managers in Muğla city in 5 hotels. According to research result, initiating leadership behavior has the highest rate as a perceived leadership behavior. It has also found that when employees perceive consideration leadership behavior and when their tenure increases, their job satisfaction increases accordingly. On the other hand, it is found that job tenure doesn?t mediate between perceived leadership and job satisfaction.
Collections