Gastronomi turizmine yönelik turist görüşlerinin kültürlerarası karşılaştırılması (Kapadokya örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gastronomi turizmine iliŞkin görüŞleri, turistlerin yaŞadıkları kıtalara göre karŞılaŞtırıldığında, Amerika kıtasından gelenler için, tatil yerini seçmede mutfak kültürün ün daha önemli etken olduğu, Avrupa‟dan gelenlerin çoğunlukla lüks restoranları veya hazır yemek restoranlarını tercih ettikleri, her üç kıtadan gelen turistlerin yöresel yiyecek ve içecekleri tatma oranı ortalamalarının düŞük olduğu görülmektedir. Turist lerin gastronomi turizmine iliŞkin tutum ve davranıŞları incelendiğinde, turistlerin yarısından fazlasının yöresel yemekleri daha sağlıklı ve besleyici buldukları, yöresel lezzetleri tadarken gürültüden uzaklaŞtıklarını ve dinlendiklerini düŞündükleri beli rlenmiŞtir. „Yöresel yemekleri tadarken gürültüden uzaklaŞtığımı düŞünüyorum‟, „Yöresel yemeklerin daha besleyici olduğunu düŞünüyorum‟, „Yöresel yiyecek ve içecek tatmanın beni daha sağlıklı yapacağını düŞünüyorum‟ ifadelerinin ortalamalarının, turistleri n geldikleri kıtalara göre karŞılaŞtırıldığında; Amerika‟dan gelenlerin ortalamalarının, Asya ve Avrupa‟dan gelenlerden daha yüksek olduğu belirlenmiŞtir.Anahtar Kelimeler: Gastronomi, Gastronomi Turizmi, Yöresel Yiyecek ve Ġçecekler, Yiyecek Kültürü, Kapadokya. In this study, the intercultural compari s on of opinions about gastronomy tourism of tourists who came from Asia, E urope and Am eric a continents is examined. 401 tourists who came to Cappadocia region for vacation and stay are the sample of this study. The dat a of this study have been obtained from a survey form that was developed by the researcher. Absolute and percent value, student‟ s test, variance analyze and T u r key test were used in data analysis. 56 % (226 people ) of t he tourists live in Asia, 25 % (100 person) live i n Europe and 19 % (75 person) live in Americ a continent. Ġt was determined that there are more of female who came from Asia, Europe and A merica continents, relatively to the male tourists, approximately half of them a r e in the ages between 20 - 29 and more than half of them are married. It is observed that tourists who came for vacation mostly eat convenience food in fast food, McDonald s , KFC restaurants etc. It is stated that they can watch and follow local fo od programs and shows (3.70 ± 1.15), sex and marital status are n o t m o stly effective on the opinions about gastronomy tourism, age is on th e other hand matters. When opinions About gastronomy tourism are compared according to continents, it is seen that for t he ones who came from A merica continent, food culture is a more important factor while choosing vacation place, on es who came from E urope mostly prefer l uxury restaurants and convenience food restaurants, the ratio of tasting local food and drinks of the ones coming from all three continents are low. When t ourist attitudes and behaviors a bout gastronomy tourism are examined, it is determined that more than half of the tourists find local food healthier and nutritious, thy think they are staying away from noise and get to r e st while tasting local food. T he when average of the statements like `I think I get away from noise while tasting local food ` I find local food more nutritious ` I think tasting local food will make me healthier` are compered according to the places where tourists came from, the average of the ones from A merica is stated to be more than the average of the ones from Asia and E urope.Key words: Gastronomy, Gastronomy tourism, Local Food - Drinks, Food Culture, Cappadocia
Collections