Kamu görevlilerinin yargılanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Devleti oluşturan üç temel öğe vardır. Bunlar halk, ülke ve siyasi iktidardır. Ülke toprağı üzerinde yaşayan halka yönelik siyasi iktidarı olan aygıta, devlet denir. Devlet iktidarını kabullenen vatandaşlara ihtiyaçları doğrultusunda hizmet sunar. Bu hizmete de; devlet memurlarının aracılığı ile ifa eder. Memur ifa sırasında hukuka aykırı veya kusurlu davranabilir. Kusurlu veya hukuka aykırı davranışı halinde memurun bir takım sorumlulukları öngörülmüştür. Zarar gören vatandaşın tazminat alma, zarar veren memurun da tazminat ödeme durumu vardır. Söz konusu dava devlet aleyhine açılır. Ödenen tazminat devlet tarafından memura rücu edilir. Buna hukuki sorumluluk denir. Memurun idari (disiplinel) sorumluluğu da vardır. Kendi çalışma usullerini düzenleyen kurallara uymayan memura disiplin soruşturması açılır. Eylemin ağırlığına göre de; uyarma, kınama, maaştan kesme veya işten çıkarma cezaları verilebilir. Son sorumluluk türü ise cezai sorumluluktur. Memurun eylemi ceza kanunlarına muhalefet kapsamında ise memur ceza soruşturması ve kovuşturmasına tabi tutulabilir. Yalnız bu aşamaya gelmeden önce idare kendisi bir ?ön araştırma? yapar. İnceleme sonunda memurun yargılanması için ?ya izin verilir, ya da verilmez?. Bu işleyişe ilişkin usulleri 04/12/1999 tarihli 4483 Sayılı Yasada düzenlenmiştir. Ayrıca bazı kamu görevlilerinin (Hakim-Savcılar, Üniversite öğretim görevlileri, askerler, avukat-noterler, kamu iktisadi teşebbüs çalışanları) konumları gereği haklarında özel düzenlemeler ve yasalar vardır. Her yasa farklı işleyiş öngörmüş ise de hepsinin ortak yönü yargılama başlamadan önce bir idari araştırmanın olmasıdır. Demokratik devletin şeffaflaşması ve bağımsız-tarafsız yargının etkinliğinin artması açısından dış müdahalelerin en aza indirilmesi gerekmektedir. Ayrıca binlerce yasa ve düzenlemenin içerisinde her kuruluşun özel yasaları, özel usullerinin varlığı mevzuat kirliliğine ve istisnaların fazlalığına yol açmaktadır. Bu ise çağdaş anlayışa terstir. Herkes için genel bir yöntem belirlenip, istisnaları azaltmak ve mevzuat karışıklığına bir son vermek gerekmektedir. Böylesi hem gelişen ülkemiz, hem de biz uygulayıcı ve öğreticiler için en güzeldir. There are three basic elements forming a state. These are people, country ana government. State is a formation which has a political power towards the people living in the country. State is always in the service of citizens who accept its power. This service is available Through the mediation of the civil Cervantes A civil cervant can sometimes behave against the law in the event, a civil cervant behaves against the law, some responsibilities are kept in mind. The citizen who is damaged has the right of taking compensation, and the civil cervant has to pay compensation in these cases. The suit is brought against the state. The compensation is paid back to the civil cervant by the state. This is called as legal responsibility. A civil cervant has also managerial responsibility. If a civil cervan doesn?t obey the rules of his awn working system, an investigation is opened. According to the kind of the fault, such punishments as warning, condemnation, salary-issuing, and dismissing can be given. The last responsibility type is the responsibility of punishment. If the action of the civil cervant is against the punishment laws, he can face with a punishment investigation. Before this stage, the management makes a pre-searching on its own. At the end of the searching, the judgment of the civil cervant is either approved or reduced. The methods related to this process have been arranged in the law dated 4th December 1999 numbered 4483. Besides, there are same special arrangements and laws for some of the civil cervants due to their positions. These are: judges, prosecutors, lecturers in universities, soldiers, lawyers-notaries, the workers of corporation in the government. Although each law has its own different process, all of the laws have a common paint that in all of them there is a managerial searching before the judgment. It is essential that external interferences must be reduced to minimum level in order to make the democratic state clearer and the independent-impartial judgment more active. However, among thousands of laws and arrangements, each instution has its own special laws, and methods, this causes laws dirtiness and exceptions must be reduced, and the complexity of the laws must be ended. This is the best for both our developing countr, and us-teachers practitioners.
Collections