Demografik değişkenlerin iş tatminine etki eden faktörler üzerindeki etkisi ve T.C. Ziraat Bankası A.Ş.` de bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İş tatminini ?Bireyin beklentileri ile elde ettikleri arasındaki bir uyum ilişkisine sahip, İş ya da tecrübelerinin değerlendirilmesi sonucunda görülen, İçsel olduğu kadar dış etmenlerden de etkilenen, nihayetinde bireyin iç huzurunu ve rahatlığını içeren, işine karşı genel davranışları, tutumları ve duyguları? olarak tanımlayabiliriz. Bu tutum ve duyguların olumlu hali iş tatmini olumsuz hali ise iş tatminsizliği olarak karşımıza çıkar. Çalışan kişi işine verdiği emeğin karşılığı olarak beklentilerini karşılamak ve kişisel iç dünyasına uygun bir ortamda çalışmak ister.İş tatmini, çalışmalarda çoklu değişkenler tarafından anlaşılabilen karmaşık bir olgu olarak tanımlanır. İş tatminini etkileyen özellikler ise kişilerin sahip oldukları bireysel demografik değişkenler ve iş çevresinden kaynaklanan iki başlık altında toplanabilir. İş tatminini etkileyen bireysel değişkenler; cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, unvan, kıdem, iş çevresi ile ilgili olan faktörler ise; ücret ve terfi, çalışma koşulları, iş ve işin özellikleri, iletişim, yönetim, güvenlik, çalışma arkadaşları vb. olarak sayılabilir.Bu araştırmanın temel amacı çalışanlar ve işletmeler açısından son derece önemli olan iş tatminini etkileyen demografik değişkenleri incelemektir. Bu çalışma T.C. Ziraat Bankası Bursa Bölge Başkanlığı'na bağlı il merkezindeki şubelerde çalışan personelin iş tatmine etki eden faktörlerin demografik değişkenler doğrultusunda farklılık oluşup oluşmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır.Analizlerde iş tatminine etki eden 9 faktör belirlenmiş ve demografik değişkenler doyum düzeylerini belirlemek amacıyla bu faktörler üzerinde incelenmiştir. Analizler sonucunda, cinsiyet ve medeni durum değişkenlerinin genel iş tatmininde farklılık yaratmadığı; kıdem ve öğrenim durumunun genel tatmin düzeyi üzerindeki faktörlerde etkili, unvanın ise sadece maaş faktöründe etkili olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda, iş tatmini düzeyleri genelde en yüksek olanlar en fazla kıdeme ve yaşa sahip personeldir ve öğrenim düzeyi yükseldikçe işten sağlanan doyum azalmaktadır. We may well define ?the jobs atisfaction? phenomenon as the harmony between the expectations of the inviduals and what they have achieved in Exchange besides one?s general attitudes, feelings and behaviours towards his work which are affected both internal and external sources and ultimately something that includes one?s quietude and well being. While the pozitive situation of these attitudes and feelings is called as ?job satisfaction?, the negative situation of these attitudes and feelings is called as ?job dissatisfaction?.?Job satisfaction? is called as a complez phenomenon that can only be understood by multi-variables. The factors affecting the ?job satisfaction? may be categorized under two groups one of which is the individual demographic variables that the person posseses and th other one is the factors arising from the business environment itself. While the individual demographic variables that affect the ? job satisfaction? are as below: Gender, age, marital status, educational backround, title and seniority, the factors arising from the business environment itself may be counted as below; salary and promotion, working conditions, the work itself, and the features of the work, communication, management, security, workmates and so forth.The main purpose lying behind this research is to analyse the demographic variables which affect ?job satisfaction?, which is of importance for oth the employees and the enterprises. This research was conducted to determine whether the factors affecting the job satisfaction of the personel who are working at the T.C. Ziraat Bank of Bursa Regional presidency of T.C. Ziraat Bank in city centres make diference in paralel with the demographic variables.9 factors, which affect the ?job satisfaction?, were determined fort he analysis and the demographic variables were evaluated by taking these 9 factors into account so as determine the level of the conclusion that the variables of gender and marital status don?t make difference fort he general job satisfaction while seniority and education backround has an effect upon the factors concerning the general job satisfaction and the title has an effect exclusively upon the salary factor. Accordingly those who have the most satisfaction are the most senior and the oldest personel and the higher education level bcomes, the less satisfaction achieved form the work is available.
Collections