Yükseköğretim yöneticilerinin idari davranışlarıyla duygusal ve sosyal yeterlikleri üzerine kültürlerarası bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Türk ve Finli yükseköğretim yöneticileri arasında idari davranışlarla duygusal ve sosyal yeterliklerin farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmaktadır. Çalışma kapsamında, yükseköğretim yöneticilerinin idari davranışları; eğitimci, lider ve yönetici olarak, duygusal yeterlikleri; farkındalık ve özyönetim, sosyal yeterlikleri ise; sosyal bilinç ve ilişki yönetimi boyutlarında Türk ve Finli yöneticiler arasında karşılaştırılmaktadır. Araştırmadaki veriler, İstanbul Üniversitesi ve Helsinki Üniversitesi fakültelerinde görev yapan toplam 165 bölüm başkanı ve öğretim elemanından, 2008-2009 öğretim yılında ölçekler yoluyla toplanmıştır. Bu araştırmada, veri toplamak için Elkins'in (2006) Yükseköğretim Yöneticileri İdari Davranışlar Ölçeği ve Goleman'ın (2007), Duygusal ve Sosyal Yeterlikler Ölçeği kullanılmıştır.Bu araştırmanın sonuçlarına göre; İstanbul Üniversitesi'ndeki yöneticilerin idari davranışları yönetici alt boyutunda, Helsinki Üniversitesi'ndeki yöneticilere göre anlamlı derecede daha yüksektir. Helsinki Üniversitesi'ndeki yöneticilerin, duygusal yeterlik ortalamaları, İstanbul Üniversitesi'ndeki yöneticilere göre anlamlı derecede daha yüksektir. Helsinki Üniversitesindeki yöneticilerin, sosyal yeterlik ortalamaları; sosyal bilinç empati ve çatışma yönetimi alt boyutlarında, İstanbul Üniversitesi'ndeki yöneticilerden anlamlı derecede daha yüksek iken İstanbul Üniversitesi'ndeki yöneticilerin sosyal yeterlik ortalamaları; örgütsel bilinç, eğitim ve danışmanlık, etkileme ve takım çalışması alt boyutlarında Helsinki Üniversitesi'ndeki yöneticilere göre anlamlı derecede daha yüksektir. Hem İstanbul ve hem de Helsinki Üniversitesi'ndeki yöneticilerin liderlik davranışları ile duygusal ve sosyal yeterlikleri arasında pozitif yönde güçlü bir ilişki bulunmaktadır. İstanbul Üniversitesi ve Helsinki Üniversitesi'ndeki yöneticiler ile öğretim elemanları arasında yöneticilerin idari davranışlarıyla duygusal ve sosyal yeterlikleri hakkındaki görüşlerinde anlamlı derecede farklılıklar bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim yöneticileri, idari davranışlar, duygusal ve sosyal yeterlikler, kültürlerarası çalışma. In this study, it is searched that whether the administrative behaviors and emotional and social competences change between Turkish and Finnish higher education administrators. In the scope of the study, the administrative behaviors; as educator, leader and manager, emotional competency; as self awareness and self management and social competency; as social awareness and social skills are compared between Turkish and Finnish administrators. The results of the comparison of Turkish and Finnish administrators are discussed in their administrative behaviors and emotional and social competences. The data was collected by inventories from 165 head of the departments and faculties of Istanbul University and University of Helsinki in 2008-2009 educational year. Administrative Behaviors of Higher Education Administrators Inventory (Elkins, 2006) and Emotional and Social Competence Inventory were conducted to test the differences between the administrators in Turkish and Finnish Culture.According to the results of this study, the manager behaviors of Istanbul University administrators are significantly higher than University of Helsinki administrators. The emotional competences of University of Helsinki administrators are significantly higher than the administrators of Istanbul University in the dimensions of self-awareness, self management, emotional self-control, achievement orientation and positive outlook. The social competencies of University of Helsinki administrators are significantly higher than the administrators of Istanbul University in the dimensions of social awareness, empathy, and conflict management. On the other hand, the social competencies of Istanbul University administrators are significantly higher than the administrators of University of Helsinki in the dimensions of organizational awareness, coach and mentor, influence and teamwork. There is a significant positive relationship between the leadership behaviors and emotional and social competencies administrators in both Istanbul University and University of Helsinki. Significant differences are found between faculties and administrators about the administrative behaviors and emotional and social competences of administrators both in İstanbul University and University of Helsinki.Keywords: Higher education administrators, administrative behaviors, emotional and social competences, cross-cultural study.
Collections