Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü yöneticilerinin mesleki benlik saygısı düzeylerine göre zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, gençlik ve spor il müdürlüğü yöneticilerinin mesleki benlik saygısı düzeylerine göre zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutumlarının incelenmesidir. Araştırmaya, gençlik spor bakanlığına bağlı il müdürlüklerinde spor yöneticisi olarak çalışan, 14 kadın, 108 erkek olmak üzere toplam 122 spor yöneticisi gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılara araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu yanında mesleki benlik saygısını belirlemek için Arıcak (1999) tarafından geliştirilen `Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği`, zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutumlarını belirlemek için İlhan, Esentürk ve Yarımkaya (2016) tarafından geliştirilen `Zihinsel Engelli Bireylerin Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği (ZEBSEYTÖ)` kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, Crombach Alfa analizi, Shapiro-Wilk testi, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis Testi, pearson korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların mesleki benlik saygısı ve alt boyutları ile cinsiyet, engellilere yönelik eğitim alma, görevleri, mezun oldukları bölüm değişkenleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Erkek yöneticilerin, kadın yöneticilere göre mesleğin işlevselliğine olan inancı daha yüksektir. Engellilere yönelik eğitim alan spor yöneticilerinin mesleğin işlevselliğine olan inancı, eğitim almayan spor yöneticilerine göre daha yüksektir. Spor Bilimleri dışında farklı bölümlerden mezun spor yöneticilerinin mesleğin işlevselliğine olan inancı düşüktür. Mesleki benlik saygısı ve alt boyutlarının yaş, eğitim durumu, medeni durum, çalışma süresi ve ailede engelli birey bulunma değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklere katılımına yönelik tutum ve alt boyutlarının yaş, cinsiyet, medeni durum değişkenlerine göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Spor yöneticilerinin çalışma yılı, ailede engelli birey olma durumu, engellilere yönelik spor eğitimi alma, mezun olduğu okul, görev değişkenleri ile zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik genel tutumları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Ailede engelli birey olan spor yöneticileri, zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine katılımına olumlu tutum sergilemektedir. Engellilere yönelik spor eğitimi alan spor yöneticilerinin, zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine katılımına olumlu yönde tutum göstermektedir. Spor bilimleri alanından mezun olan spor yöneticilerinin zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklere katılımına yönelik genel tutumlarının olumlu yönde yüksek olduğu belirlenmiştir. Anahtar kelimeler: Spor Yöneticileri, Mesleki Benlik Saygısı, Zihinsel Engelliler, Sportif Etkinlik, Tutum. The aim of this research is to investigate the attitudes of mentally retarded individuals according to the occupational self-esteem levels of the administrators of the Provincial Directorate of Youth and Sports. 122 (N) volunteers, 14 (N) female and 108 (N) male, who work as sport managers at the provincial directorates of youth and sports of the Ministry of Youth and Sports, participated in this research. In addition to the personal information forms prepared and given to the participants by the researcher, `Occupational Self-esteem Scale` developed by Arıcak's (1999), and `Attitude Scale of Mentally Retarded Individuals' towards Sports Events` developed by Ilhan, Esentürk, Yarımkaya (2016) were used. During the evaluation of the collected data, Crombach Alpha Analysis, Shapiro-Wilk Test, Mann-Whitney U and Kruskal Wallis Test, Pearson Correlation and regression analysis were used. As a result, a significant relation was found between the participants' occupational self-esteems and gender with the sub-dimensions, having disability related trainings, duties and the variables in departments which they graduated from. Male administrators' belief in the functionality of the profession was higher when compared to female administrators. Sport managers who had trainings related to disabilities showed a higher belief in the functionality of the profession comparing to those who had not taken the trainings. Apart from Sciences of Sports, the sport managers who graduated from different departments showed a low level of belief in the functionality of the profession. There was no significant difference according to the occupational self-esteem and the sub-dimensions, such as age, education level, marital status, working period, whether there exists any person with disability in the family. It was found that mentally retarded individuals' attitude towards participating in sports events did not show any difference according to the sub-dimensions, such as age, gender, marital status. A significant difference was found between the sports managers' variables, such as working period, whether a disabled person exists in the family, having sports training based on people with disabilities, the graduated school, duties, and mentally retarded individuals' attitudes towards participating in sports events. The sports managers who have disabled family members perform positive attitude towards mentally retarded individuals' participating in sports events. The sports managers who had taken trainings based on people with disabilities showed positive attitude towards mentally retarded individuals' participating in sports events. The sports managers who graduated from the field of sports sciences displayed a highly positive attitude towards mentally retarded individuals' participating in sports events.Key words: Sports managers, Occupational self-esteem, Mentally retarded individuals, Sports events, Attitude.
Collections