Kamuda görev yapan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişkide içsel güdülenmenin aracı rolü
dc.contributor.advisor | Celep, Cevat | |
dc.contributor.author | Kuyumcu, Nur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:26:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:26:45Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/426300 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel adanmışlık davranışları ile örgütsel sosyalleşme davranışları arasındaki ilişkide içsel güdülenmenin aracı rolünün belirlenmesidir.Çalışma tarama modelinde bir araştırma olup, araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim- öğretim yılında Kocaeli ilindeki temel eğitim kurumlarında görev yapan 323 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma amacı doğrultusunda katılımcılara 10 Şubat 2014-14 Mart 2014 tarihleri arasında Mottaz (1985) tarafından geliştirilen ve daha sonra Dündar vd. (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlaması yapılan `İçsel Motivasyon Ölçeği`, Erdoğan (2012) tarafından geliştirilen 'Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği- ÖSÖ` ve Celep (2000) tarafından geliştirilen `Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlığı Ölçeği- ÖAÖ` uygulanmıştır. Araştırma örneklemi uygun örnekleme (convenience sampling) yöntemi ile belirlenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 15 İstatistiksel Veri Analizi programında incelenmiştir. Verilerin işlenmesinde regresyon analizine başvurulmuştur.Araştırma bulgularına göre, kriter- yordayıcı, kriter- aracı ve yordayıcı-aracı değişkenler arasında pozitif anlamlı ilişki saptanmıştır. Ayrıca içsel güdülenmenin örgütsel sosyalleşme ve örgütsel adanmışlık ilişkisinde kısmi aracı rolünün olduğu tespit edilmiştir. Bu bulguya dayanarak, eğitim işgörenlerinin örgütsel sosyalleşmelerinin sağlanarak, ya da örgütsel sosyalleşme düzeylerinin artırılarak; onların içsel olarak güdülenebileceği ve bu yolla örgütsel adanmışlıklarının artırılabileceği söylenebilir. | |
dc.description.abstract | This study aims to determine the mediator role of intrinsic motivation of teachers; on the relationship between their organizational commitment and organizational socialization behaviours.The study is a descriptive study and the study group consisted of 323 teachers who work in K-12 schools at Kocaeli on 2013-2014 academic year. Towards the purpose of this research; `Intrinsic Motivation Scale` which was developed by Mottaz (1985) and translated into Turkish by Dündar and his friends (2007), `Organizational Socialization Scale` which was developed by Erdoğan (2012) and `Organizational Commitment of Teachers Scale` which was developed by Celep (2000) were distributed to participants between the dates February 10, 2014- March 14, 2014. The sample of this study determined by convenience sampling. The data obtained were examined with SPSS 15 Statistical Data Analyses Programme. The hypotheses were tested with regression analyses.According to the findings positive significant relation was determined between dependent- independent, dependent- mediator and independent-mediator variables. Also, the partial mediator role of intrinsic motivation on the relationship between organizational socialization and organizational commitment was determined. Based on these findings, we could assert that by ensuring or increasing organizational socialization of educational employees; they can be motivated intrinsically and with the help of this, their organizational commitment may be increased. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Kamuda görev yapan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişkide içsel güdülenmenin aracı rolü | |
dc.title.alternative | The mediator role of intrinsic motivation over the relationship between organizational socialization and organizational commitment levels of teachers who work in public institutions | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education organizations | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Organizational socialization | |
dc.subject.ytm | Organizational commitment | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.identifier.yokid | 10046081 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 370165 | |
dc.description.pages | 125 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |