Yakın dönem Türk sinemasının yoksul kadınları: `Zerre`, `Toz Bezi` ve `Nefesim kesilene kadar` filmlerinin sosyolojik çözümlemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sinema, hayattan aldığı anlarla ve bunları yansıtma biçimleriyle gerçek bir belge niteliği taşımaktadır. Sinemanın, yönetmenler aracılığıyla izleyiciye sunduğu her kare araştırmaya ve çözümlemeye açık veriler haline dönüşmektedir. Türk sineması da izleyiciye yansıttığı temalarla toplumsal sorunların ve değişimin bir aynası olmuştur. Cumhuriyetin kurulmasıyla paralel bir şekilde ilerleyen toplumdaki dönüşüm, Türk sinemasında kendisine yer bularak farklı konular ve karakterler vasıtasıyla anlatılmaya çalışılmıştır. Bu konulardan biri olan yoksulluk ve kadın yoksulluğu da Türk sinemasının yer verdiği temalardan biri olmuştur. Araştırma kapsamında 2010 yılı sonrası yakın dönem Türk sinemasındaki filmlerde kadın yoksulluğunun nasıl yansıtıldığı incelenmiştir. Araştırmanın amacı Türkiye'de önemli bir sorun olan kadın yoksulluğunun Türk sinemasındaki temsillerini bulmaktır. Araştırmanın birinci bölümünde yoksulluğun tarihsel süreci, yoksullukla ilgili tanımlar, yoksulluk yaklaşımları ve kadın yoksulluğunun toplumsal cinsiyet rolleriyle olan bağlantısı üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, Türkiye'deki yoksulluğun ve kadın yoksulluğunun, Türkiye tarihinin geçirdiği siyasi ve ekonomik dönemler sonucunda bugün geldiği hâl niceliksel verilerle desteklenerek ortaya konulmuştur. Araştırmanın üçüncü bölümünde ise, yakın dönem Türk sinemasının kadın konulu filmlerinden seçilen Zerre (Tepegöz, 2012), Toz Bezi (Öztürk, 2015) ve Nefesim Kesilene Kadar (Balcı, 2015) isimli filmlerde günümüz Türkiye'sinde yaşanan kadın yoksulluğunun sinemaya yansıması sosyolojik çözümleme yöntemine göre analiz edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yoksulluk, Kadın Yoksulluğu, Türk sineması, Sosyolojik Çözümleme. Cinema is a real document with its moments taken from life and its way of reflecting these moments. Each square that cinema presents to the viewer through the eyes of the directors turns into clear data for research and analysis. Turkish Cinema has been a mirror of social problems and change with the themes it reflects to the audience. The transformation in the society, which has proceeded in parallel with the establishment of the Republic, has been tried to be explained in Turkish Cinema by means of different subjects and characters. Poverty and women poverty are one of these subjects and they have also been one of the themes of Turkish Cinema. Within the scope of this research, it has been examined how women's poverty is reflected in the films in the recent Turkish Cinema after 2010. The aim of the study is to find the representation of women's poverty in Turkish Cinema, which is an important problem in Turkey. In the first part of the research, the historical process of poverty, definitions about poverty, approaches to poverty and the connection of women's poverty with gender roles have been emphasized. In the second part, the current situation of poverty and women poverty in Turkey, which is a result of political and economic periods Turkey has experienced, has been dwelled on with supporting quantitative data. In the third part of the study, the reflection of Turkey's current women poverty on cinema has been analyzed in the women films The Particle (Tepegöz, 2012), Dust Cloth (Öztürk, 2015) and Until I Lose My Breath (Balcı, 2015) by using sociological analysis method. Key Words: Poverty, Women Poverty, Turkish Cinema, Sociological Analysis.
Collections