Dünü ve bugünü ile İskandinav konut iç mekan tasarımlarının görsel algı açısından irdelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tez çalışması toplamda dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde iç mimarlık mesleğinin temel konusu olan konut ve mekân kavramlarının tanımları yapılmıştır. Geçmişten günümüze kadar uzanan süreçte değişime uğrayan konut kavramı, kullanıcının gereksinimlerinin artmasıyla birlikte ihtiyaca uygun, işlevsel, ergonomik ve estetik iç mekânlar sunmaktadır. İç mekân kavramından bahsedilebilmesi için ilk olarak konut ve mekân kavramları detaylı olarak birinci bölümde incelenmiştir.İkinci bölümde iç mekânda algı ve görsel algılamayı sağlayan tasarım unsurları incelenmiştir. Beş duyu organıyla alınan iletinin zihnin değerlendirmesinden geçtikten sonra algılama olayı gerçekleşmektedir. Duyu organlarından görme ile ilgili olan görsel algılamanın unsurları biçim, doku, malzeme, ışık ve rengin iç mekândaki algısı bu bölümde incelenmiştir.Üçüncü bölümde İskandinav ülkeleri ve İskandinav iç mekân tasarımları detaylı olarak incelenmiştir. İskandinav tasarım anlayışı basit, sade, işlevsel, ekonomik, ergonomik, estetik olup kalite ve detaylı çözümleri ile herkesin ulaşabileceği tasarımları amaçladığı söylenebilmektedir.Son olarak dördüncü bölümde de örnek seçilen dört İskandinav konut iç mekân tasarımları görsel algı açısından incelenmiştir. Örneklerden ilk ikisi tasarım tarihinde yer alan köklü İskandinav tasarımcıların konut tasarımı olup diğer iki örnek ise İskandinav tasarımlarına dair kaynaklarda yer alan günümüz tasarımcılarına aittir. Böylelikle İskandinav iç mekân tasarım anlayışının görsel algısının biçim, doku, malzeme, ışık ve renk açısından dönemsel incelemesi yapılmıştır. İskandinav konut iç mekânlarının görsel algısının her dönem belirli noktalarda aynı olduğu yargısına ulaşılmıştır.Yapılan çalışmada konu ile ilgili literatürler taranmış olup örnek seçilen iç mekânların fotoğraf ve planlarından yararlanılarak değerlendirme eskiz çalışmaları yapılmıştır. Sonuç olarak İskandinav konut iç mekân tasarım anlayışında çağın gerekliliklerinden gelen malzeme seçimi, uygulama aşamalarındaki teknolojik gelişim gibi değişim olsa da halen görsel algısının aynı olduğu görülmekte olup bu yargılara sonuç ve değerlendirme kısmında yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Konut, İç Mekân, Görsel Algı, İskandinav Tasarımı. The thesis study consists of four chapters. Chapter 1 defines house and place concepts which are the key issues of interior architecture. The concept of housing undergoing a change from the past to the present offers convenient, functional, ergonomic and aesthetic interior designs with increased user requirements. In order to mention about the concept of interior design, the concepts of house and place are examined in detail in Chapter 1.In Chapter 2, design elements that provide perception and visual perception in interior space have been examined. Perception occurs after the evaluation of the message received through the five sensory organs. In this chapter the perception of form, texture, material, light and color in the interior that are the elements of visual perception related to vision from the sense organs are examined in this chapter.In Chapter 3, Scandinavian countries and Scandinavian interior designs are examined in detail. The concept of Scandinavian design is simple, functional, economic, ergonomic, aesthetic and it can be said that it aims the desings that everyone can afford with its quality and detailed solutions.Finally, in Chapter 4 The four Scandinavian house interior designs selected from the sample are examined in terms of visual perception. The first two of the examples are the design of the house of the well-established Scandinavian designers in the history of design and the other two examples belong to modern day designers taken part in resources. Thus, the visual perception of Scandinavian interior design concept is reviewed periodically in terms of form, texture, material, light and color. It is judged that the visual perception of Scandinavian interior spaces is the same in particular points in every period.The literature on the subject is scanned and evaluation sketches are made by using the photographs and plans of the selected interior spaces. As a result, although there are changes in the Scandinavian interior design concepts such as the selection of materials from the requirements of the era and the technological development in the application stages, it is seen that the visual perception is still the same and these judgments are included in the conclusion and evaluation section.Key words: House, Interior Space, Visual Perception, Scandinavian Design
Collections