İş tatmini ile örgüte bağlılık arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik havacılık sektöründe bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Havacılık sektöründe faaliyet gösteren işletmeler açısından iş tatmin ve örgüte bağlılık düzeyleri yüksek çalışanlara sahip olmak çok önemlidir. İşyerlerinde kendilerini daha mutlu ve huzurlu hisseden iş tatmini yüksek çalışanların örgüte bağlılık düzeyleri de artacaktır. Örgüte bağlılık düzeyi yüksek çalışanların ise takım çalışan ve uzun süreler aynı kurumda faaliyet gösteren çalışanların varlığı, işletmelerin verimliliği ve karlılığı açısından önemlidir. Araştırmanın amacı doğrultusunda havacılık sektöründe çalışanların içten, zorunlu ve normatif bağlılık düzeyleri ile iç ve dış tatmin düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişkiler bulunmuştur. Bu bağlamda, çalışanların iç tatmin düzeyleri ile içten, zorunlu ve normatif bağlılık düzeyleri arasında sırasıyla yüksek(r=0,783), düşük(r=0,296), orta (r=0,480) seviyede ilişkiler bulunmuştur. Son olarak, çalışanların dış tatmin düzeyleri ile içten, zorunlu ve normatif bağlılık düzeyleri arasında sırasıyla r=0,696, r=0,332 ve r=0,358 olmak üzere orta seviyede ilişkiler vardır. Ayrıca çalışanların içten, zorunlu ve normatif bağlılık düzeyleri ile iç ve dış tatmin düzeyleri çalışma ilgili değişkenlere göre farklılıklar göstermektedir. Çalışanların içten bağlılık düzeyleri; çalıştıkları kurumun türü, çalıştıkları alan(özel/kamu), gelir seviyeleri, meslek, çalışma şekilleri, kıdem ve çalışma sürelerine göre farklılıklar göstermektedir. Çalışanların zorunlu bağlılık düzeyleri; çalıştıkları kurumun türü, çalıştıkları alan(özel/kamu), gelir seviyeleri, meslek, kıdem ve çalışma sürelerine göre farklılık göstermektedir. Çalışanların normatif bağlılık düzeyleri ise; çalıştıkları kurumun türü, gelir seviyeleri ve mesleklerine göre farklılık göstermektedir. Çalışanların iç tatmin düzeyleri, çalıştıkları kurumun türü, çalıştıkları alan(özel/kamu), gelir seviyeleri, meslek, kıdem ve çalışma sürelerine göre; dış tatmin düzeyleri ise çalıştıkları kurumun türü, çalıştıkları alan(özel/kamu), gelir seviyeleri, meslek, çalışma şekilleri ve çalışma sürelerine göre farklılık göstermektedir. Anahtar kelimeler: Havacılık Sektörü, İş Tatmini, Örgüte Bağlılık ABSTRACTIt is very important to have employees who have high job satisfaction and organizational commitment for the enterprises operating in the aviation sector. Employees who feel more happy and peaceful at workplaces will increase their level of organizational commitment. In this circumstances, employees with high level of organizational commitment are closer to team work. The presence of employees who work more in harmony with their colleagues and operate in the same institution for a long time is important for the efficiency and profitability of the enterprises.For the purpose of the research, positive correlations were found between affective, continuance, normative commitment levels and internal and external satisfaction levels of employes. In this context, high (r = 0.783), low (r = 0.296), medium (r = 0.480) relationships were found between the internal satisfaction levels and affective, continuance, normative commitment, respectively. Finally, there are moderate relationships between external satisfaction levels and affective, continuance and normative commitment levels, r = 0,696, r = 0,332 and r = 0,358, respectively. In addition, affective, continuance, normative commitment and internal, external satisfaction levels vary according to the job related variables. Affective commitment level of employees vary according to the type of institution, working field (private / public), income level, occupation, working types, seniority and working hours. The continuance commitment levels vary according to the type of institution, working field, income level, occupation, seniority and working hours. Normative commitment levels vary according to type of institution, income level and occupation. Internal satisfaction levels vary the type of institution, working field, income level, profession, seniority and working time. External satisfaction levels vary according to the type of institution, working field, income level, occupation, working type and working hours. Keywords: Aviation Sector, Job Satisfaction, Organizational Commitment
Collections