Anti-entelektüalizm kavramının yakın dönem popüler Türk sineması güldürü filmlerindeki temsili
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Popüler Türk sineması özellikle kitle kültürünün etkisiyle ticari çıkarları gözetmekte ve eğlence aracı olarak halkın istediklerini ortaya koymaktadır. Yeşilçam ile başlayan popüler sinema geleneği 2000'li yıllara geldiğinde konu olarak olmasa bile konuları ele alış bakımından bir dönüşüm yaşamıştır. Bilhassa son yıllarda popüler Türk sinemasında güldürü türünde anti-entelektüel karakterler ortaya çıkmış ya da yakın dönem komedilerinde anti-entelektüalizm üzerinden bir güldürü anlayışı gelişmiştir. Bu araştırmada 2010 yılından itibaren yakın dönem Türk sinemasında antientelektüalizmin nasıl tezahür ettiği ortaya konulmuştur. Araştırmanın amacı film örnekleri üzerinden anti-entelektüel anlayışın nasıl yansıtıldığını ve nerelerde karşımıza çıktığını ortaya koymaktır. Araştırmanın birinci bölümünde entelektüel kavramı açıklanmış ve anti-entelektüalizm detaylı şekilde irdelenmiştir. İkinci bölümde kitle kültürü ve popüler kültür bağlamında geçmişten günümüze Türk sineması ele alınmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümünde Recep İvedik 3 (Togan Gökbakar, 2010), Entelköy Efeköy'e Karşı (Yüksel Aksu, 2011) ve Cumali Ceber (Gökhan Gök, 2017) filmleri amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş ve antientelektüelin temsili bağlamında söylem analizi ile çözümlenmiştir. Popular Turkish cinema, especially under the influence of mass culture, oversees the commercial interests and reveals what the people want as a means of entertainment. The popular cinema tradition, which has started with Yeşilçam, rather than a change in subjects, experienced a transformation in terms of handling subjects in 2000's. Especially in recent years, anti-intellectual characters such as laughter have emerged in popular Turkish cinema, or a sense of humor comedy genre has developed in recent comedies through anti-intellectualism. In this study, it is revealed that how antiintellectualism has been manifested in Turkish cinema since 2010. The aim of the study is to show how the anti-intellectual understanding is reflected and emerged through the film samples. In the first part of the research, the concept of intellectual is explained and anti-intellectualism is examined in detail. In the second part, Turkish cinema has been studied from the past to the present in the context of mass culture and popular culture. In the third part of the study, Recep İvedik 3 (Togan Gökbakar, 2010), Entelköy Efeköy'e Karşı (Yüksel Aksu, 2011) and Cumali Ceber (Gökhan Gök, 2017) films were selected with purposive sampling method and analyzed by discourse analysis in the context of the representation of anti-intellectual.
Collections