Differences on the earthquake performances of educational buildings based on site specific spectra in Muğla province
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Muğla ilindeki bazı eğitim binaları için sahaya özgü tasarım spektrumu geliştirilmiştir çünkü tasarım spektrumunun amacı, tasarım ömrü boyunca belirli bir yapı üzerinde karşılaşılabilecek olası deprem yüklerini tahmin etmektir.Öte yandan, eğitim binalarının bölgelerine göre tasarım spektrumunu elde ederken, TEC-2007'ye ait birinci derece deprem bölgesi katsayıları kullanılmıştır. Ayrıca, bölgeler, belirli yıllar ve beş yer hareketi parametresi (deprem büyüklüğü, tepe yer ivmesi, zamana göre 30m derinliğe kadar ortalama kesme dalgası hızı, fay tipi ve kırılma mesafesi) arasında toplanan verilerle tek tek karakterize edilmiştir.Sonuç olarak, bu parametrelerle sahaya özgü tasarım spektrumları elde edilmiş ve eğitim binalarının deprem performansının yapısal analizi 50 yıl için %10 aşılma olasılığı olan Hemen Kullanım ve 50 yıl için %2 ile %10 aşılma olasılıkları olan Can Güvenliği sınırları içinde değerlendirilmiştir. Son olarak, sonuçlar TDY-2007'nin tasarım spektrumu ile eşdeğer deprem yükü yöntemi, üst kat köşe yatay deplasmanlar ve yük taşıyıcı elemanların (perde, kolon ve kiriş) analizi ile karşılaştırılmış, olumlu ve olumsuz yönleri belirtilmiştir. In this study, site-specific design spectra have been developed for some education buildings in the province of Muğla because the aim of the design spectrum is to estimate of the possible earthquake loads that can be encountered on a given structure during its design life.On the other hand, first order seismic zone coefficients belonging to TEC-2007 were used when obtaining the design spectrum due to the regions of education buildings. Besides, the regions were individually characterized with the collected data set between specific years and five ground motion parameters (earthquake magnitude, peak ground acceleration, the time-averaged shear-wave velocity to 30m depth, fault type, and rupture distance)As a result, site-specific design spectra were obtained with these variables, and seismic performance of education buildings were determined for Ready to Use (10% in 50 years) and Life Safety (2% and 10% in 50 years) performance levels. Finally, the results were compared, and their positive and negative aspects were indicated with the analyses of the design spectrum of TEC-2007 with respect to equivalent seismic load method, horizontal displacement of top floor corners, and load-bearing structural elements (Shear wall, column, and beam).
Collections