Show simple item record

dc.contributor.advisorBirgül, Recep
dc.contributor.authorBayraktar, Engin Erdoğan
dc.date.accessioned2020-12-29T13:11:52Z
dc.date.available2020-12-29T13:11:52Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-01-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/421071
dc.description.abstractBu çalışmada, Muğla ilindeki bazı eğitim binaları için sahaya özgü tasarım spektrumu geliştirilmiştir çünkü tasarım spektrumunun amacı, tasarım ömrü boyunca belirli bir yapı üzerinde karşılaşılabilecek olası deprem yüklerini tahmin etmektir.Öte yandan, eğitim binalarının bölgelerine göre tasarım spektrumunu elde ederken, TEC-2007'ye ait birinci derece deprem bölgesi katsayıları kullanılmıştır. Ayrıca, bölgeler, belirli yıllar ve beş yer hareketi parametresi (deprem büyüklüğü, tepe yer ivmesi, zamana göre 30m derinliğe kadar ortalama kesme dalgası hızı, fay tipi ve kırılma mesafesi) arasında toplanan verilerle tek tek karakterize edilmiştir.Sonuç olarak, bu parametrelerle sahaya özgü tasarım spektrumları elde edilmiş ve eğitim binalarının deprem performansının yapısal analizi 50 yıl için %10 aşılma olasılığı olan Hemen Kullanım ve 50 yıl için %2 ile %10 aşılma olasılıkları olan Can Güvenliği sınırları içinde değerlendirilmiştir. Son olarak, sonuçlar TDY-2007'nin tasarım spektrumu ile eşdeğer deprem yükü yöntemi, üst kat köşe yatay deplasmanlar ve yük taşıyıcı elemanların (perde, kolon ve kiriş) analizi ile karşılaştırılmış, olumlu ve olumsuz yönleri belirtilmiştir.
dc.description.abstractIn this study, site-specific design spectra have been developed for some education buildings in the province of Muğla because the aim of the design spectrum is to estimate of the possible earthquake loads that can be encountered on a given structure during its design life.On the other hand, first order seismic zone coefficients belonging to TEC-2007 were used when obtaining the design spectrum due to the regions of education buildings. Besides, the regions were individually characterized with the collected data set between specific years and five ground motion parameters (earthquake magnitude, peak ground acceleration, the time-averaged shear-wave velocity to 30m depth, fault type, and rupture distance)As a result, site-specific design spectra were obtained with these variables, and seismic performance of education buildings were determined for Ready to Use (10% in 50 years) and Life Safety (2% and 10% in 50 years) performance levels. Finally, the results were compared, and their positive and negative aspects were indicated with the analyses of the design spectrum of TEC-2007 with respect to equivalent seismic load method, horizontal displacement of top floor corners, and load-bearing structural elements (Shear wall, column, and beam).en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDeprem Mühendisliğitr_TR
dc.subjectEarthquake Engineeringen_US
dc.subjectİnşaat Mühendisliğitr_TR
dc.subjectCivil Engineeringen_US
dc.titleDifferences on the earthquake performances of educational buildings based on site specific spectra in Muğla province
dc.title.alternativeSahaya özgü spektruma göre muğla ilindeki bazı eğitim yapılarının deprem performanslarındaki farklılıklar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-01-23
dc.contributor.departmentİnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10212997
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid527707
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess