Ergenlerde iletişim becerilerinin yordayıcıları olarak öz-duyarlık ve mizah tarzları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı cinsiyet, sınıf düzeyi, algılanan sosyo-ekonomik düzey ve algılanan ana-baba tutumu değişkenlerine göre ergenlerin iletişim becerileri, öz-duyarlık düzeyleri ve mizah tarzlarını; iletişim becerileri, öz-duyarlık ve mizah tarzları arasındaki ilişkiyi; öz-duyarlık ve mizah tarzlarının iletişim becerilerini yordayıp yordamadığını incelemektir.Araştırma 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Muğla il merkezindeki ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 762 (420 kız; 342; erkek) ergen üzerinde yapılmıştır. Araştırma betimsel olarak hazırlanmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, İletişim Becerileri Envanteri, Öz-Duyarlık Ölçeği ve Mizah Tarzları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler t- testi, Mann Whitney U- testi, Kruskal Wallis H testi, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA), Scheffe testi, Pearson momentler çarpımı korelasyonu ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılarak a=.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS-15/WINDOWS programı kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre cinsiyet açısından zihinsel iletişim becerileri, duygusal iletişim becerileri, davranışsal iletişim becerileri, izolasyon, aşırı özdeşleşme, öz-sevecenlik, katılımcı mizah tarzı ve saldırgan mizah tarzı; sınıf düzeyi açısından davranışsal iletişim becerileri; algılanan sosyo-ekonomik düzey açısından duygusal iletişim becerileri; algılanan ana-baba tutumu açısından zihinsel iletişim becerileri, davranışsal iletişim becerileri, izolasyon, kendini geliştirici mizah tarzı ve katılımcı mizah tarzı değerleri farklılık göstermişlerdir. İletişim becerileri, öz-duyarlık ve mizah tarzları arasında anlamlı ilişkiler olduğu; öz-duyarlığın ve mizah tarzlarının iletişim becerilerini yordadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Ergenlik, İletişim Becerileri, Öz-Duyarlık, Mizah Tarzları. The aim of this research is investigating communication skills, self-compassion and humor styles of adolescents according to gender, grade level, socio-economic status and parenting styles; correlation between communication skills, self-compassion and humor styles; self-compassion and humor styles as a predictor of communication skills.This study is a descriptive research. The students set of the research was taken in (2009-2010 educational year from the high schools in city center of Muğla. The participants were 762 adolescent (420 girls; 342 boys) who participated in the study. In the research, the data was gotten from ?Personal Information Form?, ?Communication Skills Inventory, Self-Compassion Scale and ?Humor Styles Scale. T-Test, Mann Whitney U test, Kuruskal Wallis H test, one-way ANOVA, Scheffe test, Pearson Moments Corelation Coefficient and regression are used for analyze the data. Statistical analysis were tested at a=.05 significance level. Statistical analyses were carried out with SPSS 15 program in a computerized enviroment.According to the results of research, in terms of gender cognitive communication skills, emotional communication skills, behavioral communication skills, isolation, over identification, self-kindness, social humor style, hostile humor; in terms of grade level behavioral communication skills; in terms of socio-ecomomic statu emotional communication skills; in terms of parenting style cognitive communication skills, behavioral communication skills, isolation, salf-enhancing humor style and social humor style have different scores. And there are significant correlations between communication skills, self-compassion and humor styles. Also self-compassion and humor styles predict communication skillsKey Words: Adolescence, Communication Skills, Self-Compassion, Humor Styles.
Collections