T.C. Sağlık Bakanlığı `Tütün ve mamulleri ile mücadele kampanyası` kapsamında görsel-işitsel medyadaki `sigarayı bırak hayatı bırakma` kamu spotlarının üniversite öğrencilerinin sigara kullanmaya ilişkin tutum ve davranışları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kamu spotları, devletin vatandaşlarını bir konu hakkında bilgilendirmesi veya yönlendirmesi için kullandığı kamusal reklamların bütünüdür. Kamu spotlarının genel konuları; alkol, sigara, trafik kazalarını önleme vb. kamu sağlığını korumaya ve refahını arttırmaya yönelik bilinçlendirme çalışmalarından oluşmaktadır. Bu çalışmada; `sigarayı bırak, hayatı bırakma` konulu kamu spotlarının, üniversite öğrencilerinin sigara kullanmaya ilişkin olarak sahip oldukları tutum ve davranışlarda etkisinin olup olmadığı sorusuna cevap aranmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, ilgili kamu spotlarının içerisinde yer aldığı `sağlık iletişimi` konusu tarihsel bağlamda incelenmiştir. Üçüncü bölümde, T.C. Sağlık Bakanlığı `Tütün ve Mamulleri ile Mücadele Kampanyası` kapsamında, görsel-işitsel medyada yer alan `sigarayı bırak, hayatı bırakma` konulu kamu spotlarının, izleyiciler üzerinde hedeflediği tutum ve davranış değişikliğini açıklayabilmek için, `tutum ve davranış` kavramları incelenmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümü, söz konusu kamu spotlarının, üniversite öğrencileri arasında sigara kullanmaya ilişkin olarak sahip oldukları tutum ve davranışlarda etkisinin olup olmadığı hakkında yapılan saha çalışmasıdır.Saha araştırmasında, evreni Gaziantep Üniversitesi öğrencilerinden oluşan 556 kişilik bir örneklem grubu ile anket çalışması yapılmıştır. Yapılan anket çalışmasında elde edilen verilerin frekans analizleri yapılmış, aritmetik ortalamaları hesaplanmış, verilere t testi ve varyans analizi (anova) testleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, T.C. Sağlık Bakanlığı `Tütün ve Mamulleri ile Mücadele Kampanyası` kapsamında görsel-işitsel medyada yer alan `Sigarayı Bırak Hayatı Bırakma` kamu spotlarının, üniversite öğrencileri üzerinde sigara kullanma konusunda caydırıcı etkisi olduğu tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Sigara, Kamu Spotu, Kampanya Public spots are the whole of public advertisements that, the government uses to inform or guide its citizens about a subject. General issues of public spots; alcohol, smoking, prevention of traffic accidents and etc.It consists of awareness-raising activities aimed at protecting public health and increasing prosperity. In this study, `Quit smoking, don't quit life` as they have on public attitudes about smoking among college students of the spot and answer the question whether the effect on behavior was sought. In the second part of the work, the topic of `health communication` in the related public spots was examined in the historical context. In the third part,The concept of `attitude and behavior` has been examined in order to explain the attitudes and behaviors aimed by the public spots on `leaving the cigarette, leaving the life` on the audiovisual media within the context of the Ministry of Health `Campaign Against Tobacco and Their Products`. The fourth part of the study is a field study of whether the public spots in question are influenced by the attitudes and behaviors of university students in relation to smoking. A field study was conducted with a sample group of 556 students from the universities of Gaziantep University. In the questionnaire survey, frequency analyzes of data obtained, arithmetic averages were calculated, data test and anova tests were applied. As a result of the analyzes made;Within the context of the Ministry of Health's `Campaign to Combat Tobacco and Their Products`, it has been determined that public spots in the audiovisual media `smoking cessation` are a deterrent effect on university students to smoke.Key words: Cigaret, Public Spot, Campaign
Collections