Arkadan itişli hafif ticari araçlarda arka tekerleklere hareket transferini gerçekleştiren kardan milinde oluşan titreşim ve seslerin analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Arkadan itişli hafif ve orta sınıf ticari araçlarda motordan şanzımana iletilen gücü arka aks üzerindeki diferansiyele ?kardan mili? adı verilen elemanlar iletmektedir. Kardan milleri şanzıman ile diferansiyel mesafeye bağlı olarak tek parça, 2 veya daha fazla parçalı olarak üretilmektedir.Tezimizin konusu; iki parçadan oluşan kardan milinin sürüş esnasında titreşim yapması sebebiyle uğultu sesine sebebiyet vermesinin teorik analizi ve bu sesin azaltılmasına yönelik yapılan deneysel ve teorik çalışmaları ihtiva etmektedir.Söz konusu kardan mili uzun olduğundan tam ortadan askı yatağı ve merkez rulmanı vasıtasıyla araç alt gövdesine monte edilmektedir. Diğer uçlardan biri şanzıman çıkışı ucuna diğer ucu da diferansiyel pinyonuna civatalarla monte edilmektedir.Kardan milinin titreşim ve dolayısıyla uğultu yapmaması için en ideal konum 180 derece açı ile araca konumlandırılmasıdır ki bu pratikte mümkün olmamaktadır. Bu sınırlamalar altında Kardan Mili belirli bir açı ile araç altına konumlanmakta ve bu açının belirli sınırlar içinde olması gerekmektedir. Aksi taktirde kardan mili salınım yaparak dönmekte ve F.Sinwt şeklinde bir zorlayıcı kuvvete neden olmaktadır. Ayrıca yüklemenin etkisi ile de bu açı değişmekte ve uğultunun şiddetinin de değişiklik göstermesine sebebiyet vermektedir. Amacımız; motor ve dolayısıyla şanzımandan iletilen ve kardan mili vasıtasıyla şasiye oradan gövde panellerine ulaşan, neticede uğultu formunda araç kullanıcısını rahatsız edecek seviye çıkan ses probleminin oluşumunu engellemek veya sesi müşterinin duyamayacağı mertebelere indirgemektir.Bunu gerçekleştirmek için, 6 Sigma ve Deney tasarımı yöntemleri kullanılmış ve elde edilen çözüm daha sonra ivmeölçer ve mikrofonlar ile toplanan veri ile de ispatlanmıştır. Driveline transmits the power/torque generated by the engine and transmission to the differential that is attached to the alive rear axles. Drivelines are made as single, 2-piece and 3-piece depending on the distance between transmission and differential.The scope of this thesis is; the analysis of drumming noise generated by 2-piece Driveline due to Vibration during cruising and resolution/reduction of this noise with experimental study.Long driveline is fixed to the underbody in its mid-point with the help of hanger bracket and Center Bearing. One end of the driveline is mounted to the outlet of the transmission and the other end is assembled to the pinion flange of the differential with studs. The Vibration and drumming-noise-free driveline can only be achieved by locating the driveline to the underbody with 180 degree position angle.In practice it is not possible. Under these packaging contraints, Driveline can only be put on the vehicle at a certain angle and tolerance. Otherwise, Driveline will turn around with a run out and this will lead to vibration and audible noise that will cause dissatisfied customer.Also Driveline angle that varies with the suspension height changing by loading/unloading impacts the noise level and intensity. Increased level of noise reduces the customer?s satisfaction level furthermore.Our goal is to resolve/reduce the vibration generated by the driveline, reaching to the customer?s hears as noise form. This will be made through;* Determination of vibration transfer path by the instrumentation of the vehicle with accelerometer and microphone (objective evaluation).* Determination/reduction of the vibration intensity by Experimental analysis ? 6 Sigma Method(subjective evaluation).
Collections