Polimerli su ve yağ sertleştirme proseslerinde meydana gelen çarpılmaların boru denge çubuğu yorulma ömrüne etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Denge çubuğu araçta sürüş esnasında emniyet ve konforu birlikte sağlayan en önemli süspansiyon sistemi elemanlarındandır. Virajlarda ve ani frenlemelerde aracın yola tutunmasını arttırarak savrulmayı ve devrilmeyi önler ve sürüş için uygun olmayan yollarda arabaya gelen titreşimleri sönümleyerek emniyetli bir sürüş sağlar. Denge çubuğunun araçta bulunduğu konumu gereği yağmur, kar, silecek suyu vb. korozif etki oluşturacak maddelere maruz kaldığından korozyon direncinin yüksek olması gerekmektedir. Kullanımı esnasında da değişken yüklerde çalıştığı için yorulma dayanımının yüksek olması gerekmektedir. Bu tez çalışmasının amacı boru denge çubuğunun yorulma dayanımını etkileyen en önemli proseslerden biri olan ısıl işlem prosesinin optimizasyonunu yaparak denge çubuğunun yorulma ömrünü iyileştirmektir. Sertleştirme esnasında çubuk üzerinde meydana gelen çarpılmalar meneviş prosesi sonrasında çubuğa ait kontrol mastarına göre hidrolik pres ile basılarak doğrultulur. Çarpılma fazla ise eğer yüksek stresli bölgelerden doğrultma yapılabilir. Bu durum yorulma ömrünü azaltır. Bu yüzden çarpılmaların en az olduğu sertleştirme ortamı seçilmelidir. Bu amaçla polimerli su ve yağ sertleştirme ortamlarında sertleştirilen çubukların çarpılma miktarları ve yorulma ömürleri incelenmiştir. Stabilizer bar in a car is one of the most important elements which provides safety and comfort simultaneously while driving. It avoids rollover in bends and sudden brakes by increasing the hold of the car on the road and ensures a safe drive on unsuitable roads for driving by absorbing vibrations within the car. Due to the location of stabilizer bar, as it is exposed to materials causing corrosive effect such as rain, snow and wiper water, it needs to have a high corrosive resistance. Since it works in changeable loads during its usage, it requires a high fatigue strength. The aim of this study is to improve the fatigue life of stabilizer bar by optimising the heat treatment process which is one of the most effective processes on the fatigue life of stabilizer bar. During the hardening, the distortions on the stabilizer bar are straightened by hydraulic press after temper process by means of its entering into the control fixture of the stabilizer bar. If distorsions are excessive, stabilizer may be straightened from high stress areas. This reduces fatigue life. Therefore, hardening medium where distorsions are minimum must be choosen. For this purpose, distortion amount and fatigue life of the stabilizerbars which are produced in polymerized water and oil hardening bath have been examined.
Collections