Öğretmenlerin öz-yeterlik algıları ile öğrencilerin sosyal bilgiler benlik kavramları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öz-yeterlik algıları ile öğrencilerin SosyalBilgiler benlik kavramları arasındaki ilişkiyi incelemektir.Tarama modelindeki bu araştırma, 2005 - 2006 öğretim yılı II. yarıyılında Edirne İliMerkez İlçedeki İlköğretim I. Kademe okullarında görev yapan 62 (41 kadın, 21 erkek) sınıföğretmeni ve sınıflarında öğrenim görmekte olan 1515 (749 kız, 766 erkek) 5. sınıföğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veri, Senemoğlu (2006) tarafından geliştirilen ?Öğretmen Öz-yeterlikÖlçeği? ve Özkal (2000) tarafından geliştirilen ?Sosyal Bilgiler Benlik Kavramı Ölçeği? iletoplanmıştır. Buna ek olarak, öğrencilerin 5. sınıf I. Dönem Sosyal Bilgiler dersi başarıdurumları da kaydedilmiş ve karşılaştırmalarda kullanılmıştır.Elde edilen veri, bilgisayarda SPSS 14.0 İstatistik programında Aritmetik Ortalama,Standart Sapma, Korelasyon, bağımsız gruplarda t testi, kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırma sonunda öğretmen öz-yeterlik algısı ile öğrencilerin Sosyal Bilgiler benlikkavramları arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, öğrencilerinSosyal Bilgiler benlik kavramları ve ders başarıları ile cinsiyetleri ve öğretmenlerinin özyeterlikalgısı düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Buna karşılık,öğretmen öz-yeterlik algısı ile cinsiyet arasındaki farkın anlamlı olmadığı; öğretmen özyeterlikalgısı ile mesleki deneyim arasında da anlamlı bir ilişki bulunmadığı saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Öğretmen Öz-yeterlik Algısı, Sosyal Bilgiler Benlik Kavramı The aim of this study is to analyze the relationship between the teachers? self-efficacyand students? social studies self-concept.This research is a descriptive survey. Participants were 62 (41 females and 21 males)primary 5th grade teachers and 1515 (749 females, 766 males) students in their classrooms incentral Edirne, during the second term of the 2005/2006 school year.Teacher self-efficacy was measured by using ?Teacher Self-efficacy Scale? developedby Senemoğlu (2006) and students? social studies self-concept was measured by using ?SocialStudies Self-concept Scale? developed by Özkal (2000). 5th grade students? 2005/2006 schoolyear first term social studies course marks were also collected and analyzed.The data obtained was analyzed by using the statistical analysis software SPSS 14.0employing Mean, Standart Deviation, Linear Correlation and Independent Samples t-Testtechniques.Findings of this research show a weak, yet positive correlation between teachers? selfefficacyand students? social studies self-concept. The results also provided evidence for asignificant change in students? social studies self-concepts and achievements with respect tothe gender of the student and the level of teachers? self-efficacy. Conversely no significantchange in teachers' self-efficacy with respect to neither gender, nor teaching experience wasfound.Keywords: Teacher Self-efficacy, Social Studies Self-concept
Collections