The effect of exercises in English elementary reading books, on the success of vocabulary teaching—problems and their solution proposals
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Trakya Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi 2. sınıf İngilizcederslerinde 3. ve 4. yarıyıllarda okuma odaklı bir yaklaşım sürdürüldüğünde, okunankitaplarında yer alan alıştırmalara ek olarak kelime öğretimine ilişkin aktivitelersunulması durumunda, öğrencilerin kelime öğrenme başarısının artıp artmadığıaraştırılmış, yeni kelimeler pekiştirici alıştırmalar ile desteklendiğinde, öğreticilerin gözönünde bulundurmaları gereken hususlara dikkat çekilmeye çalışılmıştır.Araştırmada belirlenen sorulara cevap bulabilmek için deneysel araştırmanındenk kontrol gruplu ön test son test modeli ve ayrıca bir anket uygulamasıkullanılmıştır. Bunların uygulanması süresince üç farklı okuma kitabından alınanmetinlerin ve alıştırmaların yanı sıra deney grubu öğrencilerine kelimeleri kavramayave sağlamlaştırmaya yönelik ek alıştırmalar verilmiş, yeni kelimelerin tekrarkullanımına ve üretimine yönelik etkinlikler yapılmıştır.Araştırmanın neticesinde öğrencilerin kelime bilgilerinin son test ile arttığı tespitedilmiş, ancak deney grubu ile kontrol grubu arasında söz konusu olan farkınistatistiksel açıdan anlamlı olmadığı görülmüştür.Anahtar kelimeler: kelime öğretimi, pekiştirme alıştırmaları, kalıcı öğrenme,öntest, sontest This study explores whether the students' success in learning vocabulary isenhanced if additional vocabulary teaching activities are presented alongside theexercises in the books taught when a reading focused approach is adopted in TrakyaUniversity technical Education Faculty 2nd class English lessons of 3rd and 4thsemesters and draws attention to the points that need to be considered by teachers whennew vocabulary is supported by practice exercises.Pre test –post test model with an equal control group of the experimentalresearch and a surey were used to find the answers for the questions outlined in thisstudy. During the application of these, additional exercises which served for thecomprehension and consolidation of the vocabulary were given and activities whichfocused on the recycling and production of the new vocabulary were carried out to theexperimental group besides the exercises of texts extracted from three different books.The post test showed that the students' vocabulary expanded as a result of thestudy, however the difference between the experiment group and the control group wasnot found to be significant.Key words: vocabulary teaching, practice exercises, recycling of the words,production of the words, pretest, post test
Collections