Show simple item record

dc.contributor.advisorMaden, Sevinç Sakarya
dc.contributor.authorAkman Çevik, Özgür
dc.date.accessioned2020-12-29T12:53:21Z
dc.date.available2020-12-29T12:53:21Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2020-12-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/414885
dc.description.abstractBu çalışmada Trakya Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi 2. sınıf İngilizcederslerinde 3. ve 4. yarıyıllarda okuma odaklı bir yaklaşım sürdürüldüğünde, okunankitaplarında yer alan alıştırmalara ek olarak kelime öğretimine ilişkin aktivitelersunulması durumunda, öğrencilerin kelime öğrenme başarısının artıp artmadığıaraştırılmış, yeni kelimeler pekiştirici alıştırmalar ile desteklendiğinde, öğreticilerin gözönünde bulundurmaları gereken hususlara dikkat çekilmeye çalışılmıştır.Araştırmada belirlenen sorulara cevap bulabilmek için deneysel araştırmanındenk kontrol gruplu ön test son test modeli ve ayrıca bir anket uygulamasıkullanılmıştır. Bunların uygulanması süresince üç farklı okuma kitabından alınanmetinlerin ve alıştırmaların yanı sıra deney grubu öğrencilerine kelimeleri kavramayave sağlamlaştırmaya yönelik ek alıştırmalar verilmiş, yeni kelimelerin tekrarkullanımına ve üretimine yönelik etkinlikler yapılmıştır.Araştırmanın neticesinde öğrencilerin kelime bilgilerinin son test ile arttığı tespitedilmiş, ancak deney grubu ile kontrol grubu arasında söz konusu olan farkınistatistiksel açıdan anlamlı olmadığı görülmüştür.Anahtar kelimeler: kelime öğretimi, pekiştirme alıştırmaları, kalıcı öğrenme,öntest, sontest
dc.description.abstractThis study explores whether the students' success in learning vocabulary isenhanced if additional vocabulary teaching activities are presented alongside theexercises in the books taught when a reading focused approach is adopted in TrakyaUniversity technical Education Faculty 2nd class English lessons of 3rd and 4thsemesters and draws attention to the points that need to be considered by teachers whennew vocabulary is supported by practice exercises.Pre test –post test model with an equal control group of the experimentalresearch and a surey were used to find the answers for the questions outlined in thisstudy. During the application of these, additional exercises which served for thecomprehension and consolidation of the vocabulary were given and activities whichfocused on the recycling and production of the new vocabulary were carried out to theexperimental group besides the exercises of texts extracted from three different books.The post test showed that the students' vocabulary expanded as a result of thestudy, however the difference between the experiment group and the control group wasnot found to be significant.Key words: vocabulary teaching, practice exercises, recycling of the words,production of the words, pretest, post testen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe effect of exercises in English elementary reading books, on the success of vocabulary teaching—problems and their solution proposals
dc.title.alternativeBaşlangıç düzey İngilizce okuma ders kitaplarında yer alan alıştırmaların kelime öğretme başarısına etkisi - problemler ve çözüm önerileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-25
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10053683
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid362453
dc.description.pages107
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess