Farklı fen başarısına sahip ortaokullardaki öğrencilerin fen başarısını yordayan değişken modellerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı fen başarısı farklı olan okullarda okuyan 6.sınıf öğrencilerininfene yönelik tutumlarının, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin,fen öğretimi hakkındaki görüşlerinin ve sosyo-ekonomik statülerinin fen başarısınaetkisini araştırmaktır. Çalışma 2018-2019 öğretim yılı birinci döneminde Kocaeli iliİzmit ilçesindeki, fen başarısı yüksek üç okulda okuyan 370 ve fen başarısı düşük üçokulda okuyan 249 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada, korelasyonel araştırmayöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak `Fene Yönelik Tutumlar Ölçeği`,`Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği`, `Fen ÖğretimiHakkındaki Görüşler Ölçeği` ve Sosyo-ekonomik Statü ölçeği kullanılmıştır. Her birölçme aracının altındaki alt boyutlarının belirlenmesi için açımlayıcı faktör analiziyapılmıştır. Analiz sonucunda Fene Yönelik Tutumlar Ölçeğinin dört alt boyutu,Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeğinin iki alt boyutu, FenÖğretimi Hakkındaki Görüşler Ölçeğinin üç alt boyutu olduğu saptanmıştır.Öğrencilerin fen başarıları için Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından ilgenelinde ortak olarak yapılan fen bilimleri 1.yazılı notları kullanılmıştır. Her birokul türü için çoklu lineer regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucundafen başarısı düşük okullardaki öğrencilerin fen başarılarını etkileşimli sınıf ortamı vefen ile ilgili benliğin olumlu yönde, fen bilimleri dersi uygulamalarının ise olumsuzyönde etkilediği bulunmuştur. Diğer taraftan fen başarısı yüksek okullarda okuyanöğrencilerin fen başarılarını fen ile ilgili benlik ve SES'in olumlu yönde fen bilimleridersi uygulamaları ve okul dışı fennin olumsuz yönde etkilediği bulunmuştur. Busonuçlara dayalı olarak fen eğitimi için gerekli öneriler tartışılmıştır. Purpose of this study was to investigate the effect of 6th grade students' attitudestowards science, reflective thinking skills towards problem solving, views on scienceteaching and socio-economic status on their science achievement in schools withdifferent science achievement levels. The study was carried out with 370 students inhigh achieving schools and 249 students in low achieving schools. Correlationalresearch method was used. `Attitudes towards science scale`, `reflective thinkingskills towards problem solving scale`, `views on science teaching scale`, and `socioeconomic status scale` were used as data collection tools. According to the results ofexploratory factor analyses, four subscales under attitudes towards science scale, twosubscales under reflective thinking skills towards problem solving scale, threesubscales under views on science teaching scale were found. A science achievementtest, which was administered throughout the schools in the city for 6th grade students,was used as science achievement measure. Multiple linear regression analyses wereperformed for each school type. According to the results, it was found that whileinteractive classroom environment and self concept in science affected students'science achievement in a positive direction, science lesson applications affected theirachievement in a negative direction in low achieving schools. On the other hand,while self concept in science and socio-economic status were found as affectingstudents' achievement positively, science lesson applications and science outsideschool were found as affecting their achievement negatively in high achievingschools. Recommendations for science education were discussed according to thesefindings.
Collections