Farklı düzeylerdeki sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemlerinin ilköğretim öğrencilerinin başarı, tutum, bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılıklarına etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma 7. Sınıf Fen ve Teknoloji dersi ?Maddenin Yapısı ve Özellikleri? ünitesindeki ?Karışımlar? konusunda farklı düzeylerdeki sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yönteminin (çiftli sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemi ve yapılandırılmış sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemi) ilköğretim öğrencilerinin başarı, bilimsel tutum, bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılıklarına etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın örneklemini 2010?2011 eğitim-öğretim yılında İstanbul-Avcılar-MEV Nihat Çandarlı ilköğretim okulundaki 7/C ve 7/H sınıflarında öğrenim gören 111 öğrenci oluşturmuştur.Araştırmada ?eşit olmayan gruplar öntest?sontest modeli? kullanılmıştır. Araştırma öncesinde 7/C sınıfına çiftli sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemi, 7/H sınıfına ise yapılandırılmış sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemi rastgele olarak atanmıştır. Araştırmanın başında her iki gruba Başarı Testi, Bilimsel Tutum Ölçeği ve Bilimsel Süreç Değerlendirme Testi öntest olarak uygulanmıştır. Çalışma sonunda her iki gruba da aynı testler sontest olarak yeniden uygulanmıştır. Sontestlerden 8 hafta sonra Başarı Testi bilgi kalıcılıklarını ölçmek amacıyla tekrar uygulanmıştır.Araştırma sonunda elde edilen veriler SPSS bilgisayar programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar iki grup arasında akademik başarı ve bilimsel tutum açısından anlamlı farklar bulunmuştur. Bu farklar çiftli sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yönteminin uygulandığı grubun lehine olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuç çiftli sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yönteminin yapılandırılmış sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemine göre akademik başarıyı ve bilimsel tutumu daha arttırmada anlamlı olarak daha etkili olduğunu göstermiştir.Bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılığı açısından ise; çiftli sorgulayıcı-araştırma grubu ile yapılandırılmış sorgulayıcı-araştırma grubu arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır. Ancak iki grupta da kendi içinde yapılan analizlerle bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılığının anlamlı derecede arttığı görülmüştür. Buna göre iki yönteminde bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılığını geliştirmede etkili olduğu tespit edilmiştir. The purpose of this study was to examine the effects of different levels of inquiry (coupled inquiry-based teaching method and structured inquiry-based teaching method) on students? achievement, scientific attitude, scientific process skills and retention of knowledge. For this purpose, it was employed a quasi-experimental design with nonequivalent groups and pretest-posttest assesments. As the sample of research, 7/C and 7/H classes in MEV Nihat Çandarlı Primary Shool at Avcılar, İstanbul was determined. The participants chosen according to convenient sampling method. Topic of ?mixture? in unit of ?structure and properties of matter? was focus of this study. This study executed in 2010-2011 academic year.Types of inquiry were randomly assigned to the groups at the beginning of the study. Coupled inquiry-based teaching method was applied to 7/C class and structured inquiry-based teaching method was applied to 7/H class. Achievement Test, Scale of Scientific Attitude and Scientific Process Skills Test were given to the participants as the pre- and posttest at the beginning and end of the treatment to compare the effects of different types of inquiry. 8 weeks later, Achievement Test was given to determine the retention of knowledge.The analyses of data got from the study were executed by using version 11.5 of SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Independent and paired t-test were utilized in analysing data. The results were assessed at 0.05 level of significance.The data revealed that coupled inquiry activities were significantly more effective in promoting students? achievement and scientific attitudes than structured inquiry activities. On the other hand, results implied that the effects of the two different types of inquiry on the scientific process skills and retention of knowledge did not demonstrate a significant difference. However, both coupled and structured inquiry activities had a meaningful contribution to the development of scientific process skills and retention of knowledge.
Collections