Katı cisimlerin öğretiminde google sketchup ve somut model destekli uygulamaların ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının uzamsal yeteneklerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, katı cisimlerin öğretiminde Google SketchUp (GSU) ve somut model (SM) destekli uygulamaların uzamsal yetenek kapsamındaki farklı becerilere etkisini ve uygulamalara ilişkin öğretmen adayı görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2009-2010 öğretim yılı içinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi'ndeki 72 ilköğretim matematik öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada deneysel yöntem ve durum çalışması birlikte kullanılmış olup deneysel çalışmadan toplanan verilerinin yorumlanmasında nitel verilerden yararlanılmıştır. Kontrol gruplu ön test son test modelinin kullanıldığı çalışmada iki deney grubu yer almıştır. Deney gruplarından birisinin öğretiminde GSU, diğerinde ise SM destekli uygulamalar yapılmıştır. Kontrol grubuna ise düzlemsel tasvirler üzerinde uygulamalar yapılmıştır. Uzamsal yeteneğin ölçülmesinde ?cisimlerin arakesit yüzeylerini zihinde canlandırma? becerisini ölçen Santa Barbara Solids Test (SBST) ve Purdue Spatial Visualization Test (PSVT) kullanılmıştır. PSVT'nin ?Açılımlar?, ?Döndürme? ve ?Görünümler? bölümleri sırasıyla ?yüzey açılımı verilen cismi zihinde oluşturma?, ?cisimleri zihinde döndürme? ve ?cisimlerin farklı yönlerden görünümünü zihinde canlandırma? becerilerini ölçmektedir. Çalışmanın sonunda, GSU kullanan grubun tüm testlere ilişkin puanlarının; SM kullanan grubun SBST ve ?Açılımlar? bölümü puanlarının; kontrol grubunun ise sadece ?Açılımlar? bölümü puanlarının anlamlı düzeyde yükseldiği belirlenmiştir. Ayrıca, GSU kullanan grubun ?Görünümler? bölümü son test ortalamasının kontrol grubundan anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının ise, uzamsal yeteneğin geliştirilmesinde ve katı cisimlerin öğrenilmesinde en fazla GSU destekli uygulamaların etkili olduğuna inanıldıklarını belirtmektedirler. The purpose of this research is to determine effects of Google SketchUp and concrete models (CM) supported applications, regarding solids, on various skills within spatial ability and pre-service elementary mathematics teachers? views about these applications. The study was carried out with 72 pre-service elementary mathematics teachers from Eskişehir Osmangazi University in 2009-2010 academic year. Both experimental method and case study were used in this study and qualitative data were utilized in order to analyze data, obtained from experimental study. There were two experimental groups in the study, model of which was pre-test and pos-test with control group design. GSU supported activities were applied to one of the experimental groups while CM was used by other one. Also control group made activities on plane descriptions. Santa Barbara Solids Test (SBST) which measures skills of ?inferring cross-sections of solids in mind? and Purdue Spatial Visualization Test (PSVT) were used in order to measure spatial ability. Sections of PSVT which are ?Developments?, ?Rotations? and ?Views? measure skills of ?visualizing solids based on their surface developments?, ?rotating solids mentally? and ?visualizing views of a solid from different positions?, respectively. According to the results of the study; all test averages of GSU group; SBST and ?Developments? averages of CM group; only ?Developments? average of control group increased significantly after applications. On the other hand, it was found that GSU group?s post-test average of ?Views? was significantly higher than control group. Analyze results of pre-service teachers? views showed that GSU based applications were believed as the most effective trainings to develop skills regarding spatial ability and solids learning.
Collections