İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenmeyi öğrenme becerileri ve bu becerilerin akademik başarılarını yordama düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenmeyi öğrenme beceri düzeylerini ve beceri düzeylerinin akademik başarılarına etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada öğrencilerin öğrenmeyi öğrenme beceri düzeylerinin belirlenmesinde tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Kütahya il merkezinde bulunan faklı sosyoekonomik düzeylere sahip öğrencilerin bulunduğu dokuz (9) ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 1177 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak duyuşsal beceriler ve bilişsel beceriler olarak iki (2) ana boyut ve on (10) alt boyuttan oluşan öğrenmeyi öğrenme beceri ölçüm testi kullanılmıştır.Verilerin çözümlenmesi beş temel aşamada gerçekleştirilmiştir. Testin duyuşsal beceriler ölçeği 7'li Likert sistemiyle puanlandırılmıştır. Öğrencilerin genel olarak öğrenmeyi öğrenme düzeylerini belirlemek amacıyla alt ölçeklerin ortalama ( ) ve standart sapma ( SS ) puanları hesaplanmış; değişkenlere ilişkin farkındalık durumun belirlenmesinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey Testi ve t-testi kullanılmıştır. Ayrıca ölçeğin boyutları ile akademik başarı ölçütleri arasında ilişkinin varlığı ve değişkenlerin birbirini düzeyde yordadığının tespiti için Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi uygulanmıştır. Uygulanan analizler sonucunda elde edilen bulgular dört temel boyutta ele alınmıştır. Bulgular incelendiğinde aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir.Genel olarak incelendiğinde öğrencilerin genel olarak öğrenmeyi öğrenme düzeylerinin ortalamanın üzerinde bulunduğu belirlenmiştir. Ayrıca akademik yönden daha başarılı olan öğrencilerin öğrenmeyi öğrenme becerilerinin daha gelişmiş olduğu yargısına varılmıştır.Farklı değişkenler açısından incelendiğinde; cinsiyet değişkeni açısından bilişsel beceriler ölçeğinden elde edilen sonuçlara göre tüm boyutlarda erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha üstün beceriye sahip olduğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyi değişkeni açısından, 7. Sınıf öğrencilerinin 8. Sınıf öğrencilerinden duyuşsal beceriler açısından daha üstün, bilişsel beceriler açısından ise daha düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Sosyoekonomik düzey açısından ise bilişsel beceriler alt boyutlarında farklılıkların hepsinin sosyoekonomik düzeyi daha yüksek olan okulların lehine olduğu görülmüştür.Akademik başarı ölçütleri ile duyuşsal beceriler ölçeği boyutları arasındaki en yüksek ilişkinin Öğrenme ve Çalışma Alışkanlıkları boyutunda, bilişsel beceriler ölçeği boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde ise en yüksek ilişkilerin Aritmetik İşlemler ve Değişkenlerin Kontrolü boyutlarında olduğu görülmüştür.Akademik başarı ölçütü değişkenlerini en yüksek düzeyde yordayan (açıklayan) boyutun Okul ve Birey boyutu olduğu görülmüş, bilişsel becerilerle en iyi açıklanabilen akademik başarı ölçütünün ise YBP olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Öğrenmeyi öğrenme, akademik başarı, ilköğretim The purpose of this study is to state the level of skills of second grade primary school students on learning to learn, and to present the effect of their skill levels on their academic success. Screening model was used to determine level of skills of students on learning to learn. The sampling of study is composed of 1177 students in total, studying in nine (9) primary schools, in the center of Kutahya province where students have different socioeconomic levels. A skill measurement test on learning to learn has been utilized, which consists of two (2) main dimensions on perceptional skills and cognitive skills, and ten (10) sub-dimensions, as a means of data collection in the study.Analysis of the data has been performed in five basic steps. The perceptional skills of the test has been scored by a 7-scale Likert system. Mean ( ) and standard deviation (SD) scores of the sub-scales has been calculated in order to determine the learning to learn levels of students in general; a one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey's Test and t-test have been used to determine the differences and where these differences lay. In addition, the Pearson Product Moment Correlation Analysis and Simple Linear Regression Analysis has been applied to determine the presence of a relation between dimensions of the scale and academic success criteria, and to determine whether the study variables predict the academic success. The findings obtained as a result of the applied analysis has been discussed in four basic dimensions. The following results has been obtained, after the results had been examined.In general, the levels of students on learning to learn are above average. Furthermore, it's concluded that skills of the academically successful students on learning to learn were relatively more advanced.In terms of different variables; according to the results obtained from the cognitive skills criteria in terms of the gender variable, it's determined that male students have rather advanced skills than female students, in all dimensions. In terms of the grade levels, it's determined that the 7th Grade students are superior than 8th Grade students in terms of the perceptional skills, and have lower skills in terms of the cognitive skills. And for the socioeconomic levels, all of the differences in the sub-dimensions of cognitive skills were in favor of the schools with a higher socioeconomic level.It's been observed that the highest correlation between the dimensions of academic success criteria and the perceptional skills criteria, is at the Learning and Studying Habits dimensions, and for the correlation on cognitive skills dimensions, it's at the Arithmetic Operations and Control of Variables dimensions.It's also observed that the dimension which predicts (explains) the academic success criteria variables most, was the School and Individual dimension, and it's also determined that the academic success criteria, which can be explained by cognitive skills, was the YBP.Key words: Learning to learn, academic success, primary education
Collections