İlköğretim kurumları standartlarına dayalı öz-değerlendirme faaliyetinin tasarımına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Nitel olarak desenlenen bu araştırmanın amacı; İlköğretim Kurumları Standartlarına (İKS) dayalı öz-değerlendirme faaliyetinin tasarımına ilişkin okul yöneticilerinin görüş ve önerilerini belirlemektir. Araştırma, 2011?2012 öğretim yılında Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ilköğretim okullarında görevli olan okul yöneticilerini kapsamaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Farklı ilçelerde ve farklı sosyo-ekonomik çevrelerde yer alan 10 ilköğretim okulu seçilmiştir. Araştırmanın verileri ise, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Görüşmelerde katılımcılara aynı sıra ile 13 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenerek altı tema içinde aktarılmıştır. Araştırma sonucunda, yöneticilerin İKS'ye ve İKS'ye dayalı öz-değerlendirme faaliyetine yaklaşımlarının genel olarak olumlu olduğu görülmüştür. Katılımcılar, standartların kapsamını yeterli bulduklarını, ancak algı ölçeklerindeki ifadelerin yeterince açık ve anlaşılır olmadığını ve bu faaliyetin öğrenciler ve veliler tarafından önemsenmediğini ifade etmişlerdir. İKS'ye dayalı öz-değerlendirme faaliyetinin yukarıdan aşağıya doğru okul geliştirme yaklaşımı benimsenerek tasarlanmasını olumsuz bulan yöneticiler, bu çalışmanın bir bilgi toplama faaliyeti olarak algılandığını ve bilgi toplama amacının okul geliştirme amacını gölgelediğini düşünmektedirler. Standartlara ulaşma konusunda okullar arası girdi ve kaynak farklılıkları ile çevresel farklılıkları bir olumsuzluk olarak gören ve yeterli yardım ve desteği alamadıklarını da belirten katılımcılar, çeşitli nedenlerden dolayı toplanan bilgilerin doğruluğuna güvenilemeyeceğini ifade etmişlerdir. This study was designed as qualitative to determine the perceptions and purposals of primary principals about the design of self-evaluation activity based on the Standards of Primary Education Institutions (SPEI). It covers principals working at primary schools of Bursa National Education Directorate. Here, maximum diversity sampling from the purposive sampling methods was used. Ten primary schools, from different counties and socio-economic environment, were chosen. Collected data was by the technique of semi-constructed interview. Principals were asked 13 open-ended questions consecutively. The gained data was transferred into six themes by analysing with the technique of discriptive analyse. This study found that the approach of principals SPEI and self-evaluation activity based on SPEI had been positive in general. Participants stated that the scope of standards had been sufficient, but the statements on the scales of perception had not been clear and understandable and this activity had been ignored by the students and their parents. Principals who found negative the designation of the self-evaluation activity based on SPEI from top to bottom by adopting the approach of a school improvement considered that this study was perceived as a collecting data activity and, thus data collecting purpose shaded the school improvement purpose. They who perceived as a negativeness of input and resource differences of schools and environmental differences and who expressed that they didn?t take adequate aid and support regarding to access the standards stated that the corrrectiveness of the gathered data weren?t be able to be trusted because of the some reasons.
Collections